Problem med paketresa
Har något gått fel med din paketresa? Kanske har den ställts in, avbrutits eller ändrats? Eller motsvarar resan inte dina förväntningar? Då har du rättigheter enligt paketreselagen. Du kan ha rätt till ersättning, prisavdrag eller att få pengarna tillbaka. I vissa fall har du även rätt att avstå från resan helt.
Innan du läser:
Den här informationen handlar om vad som gäller när du har problem med en paketresa. Vill du veta mer om vad en paketresa är?
Problem med paketresa – tänk på det här
Gör arrangören ändringar i din paketresa? Då måste det stå att arrangören har rätt till det i villkoren för paketresan. Om ändringarna gör resan sämre kan du kräva ersättning – och vid större nackdelar har du rätt att avstå och få pengarna tillbaka.
Arrangören får ställa in en paketresa vid för få bokningar eller extraordinära händelser. Du har rätt att få tillbaka pengarna. Avbryts resan efter start kan du få prisavdrag för det du gått miste om.
När det är något fel med resan ska arrangören rätta till felet eller kompensera dig genom ett prisavdrag. Du måste klaga direkt – väntar du för länge kan ersättningen minska.
Ändringar i en paketresa
Paketresearrangören har rätt att ändra priset för resan fram till 20 dagar innan avresan. Detta gäller dock bara om arrangören har skrivit om det i villkoren för resan. Om det inte står något i villkoren får priset inte ändras.
Priset får bara höjas på grund av ändringar i växelkurser, skatter, avgifter eller bränslekostnader för transporter som ingår i resan. Om dessa ändringar istället gör att arrangörens kostnader blir lägre ska du få ett lägre pris för resan.
Om priset höjs med mer än åtta procent av resans totala pris har du rätt att avstå från resan och få full återbetalning.
Ibland händer det att en paketresearrangör ändrar själva innehållet i resan. Kanske blir en utflykt du bokade samtidigt som du köpte resan ändrad eller inställd. Eller så får du en annan resrutt. Om ändringarna i paketresan gör att resan blir sämre kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget ska i så fall motsvara den del av paketresan som inte kommer att bli av.
Är ändringarna av väldigt stor betydelse och innebär en stor nackdel för dig? Då har du rätt att avstå från resan och kräva full återbetalning. Om du har rätt att avstå från din resa är något som alltid måste bedömas från fall till fall. Vill du inte längre åka måste du kontakta arrangören så snart som möjligt och informera om det.
Arrangören kan ha rätt att ändra tid eller datum. Men då kan du ha rätt till att avstå från resan eller få återbetalning
Har tiden eller datumet ändrats betydligt och ändringen är av stor nackdel för dig? Då kan du ha rätt att avstå från resan och kräva full återbetalning. Om du har rätt till detta eller inte behöver bedömas i ditt enskilda fall.
Vill du inte längre åka på resan på grund av ändringen? Då behöver du meddela arrangören detta så snart som möjligt.
Vill du åka på paketresan även om den till exempel blir en dag kortare? Då kan du kräva ett prisavdrag för den missade dagen.
Har du fått merkostnader på grund av ändringen i paketresan? Då kan du ha rätt att kräva skadestånd från arrangören för merkostnaderna. Du behöver kunna styrka kostnaderna med kvitton eller liknande.
Du kan inte kräva skadestånd om ändringen i paketresan berodde på dig eller om felet berodde på oundvikliga och extraordinära omständigheter som arrangören inte hade kunnat förutse. Exempel på extraordinära händelser kan vara:
- naturkatastrofer
- sjukdomsutbrott
- krig.
Missnöjd med paketresa
Det finns många saker som kan räknas som ett fel i en paketresa. Det kan till exempel handla om att:
- paketresan är en rundresa där du ska resa till olika resmål, och något av stoppen ställs in
- du bokade utflykter på resmålet samtidigt som du bokade själva resan, och någon av utflykterna ställs in
- hotellet har mycket sämre standard än vad arrangören lovat
- hotellet du bor på har vägglöss
- hotellet eller rummet saknar vissa faciliteter som arrangören lovat skulle finnas
- du hade bokat en resa där mat och dryck skulle ingå, men på resmålet fanns det varken mat eller dryck.
Du kan i första hand kräva att arrangören rättar till felet. Det ska arrangören göra så snart som möjligt.
Arrangören ska rätta till felet eller ge dig ett prisavdrag
Är paketresan till exempel en rundresa där du ska resa runt till olika resmål, och något av stoppen ställs in? Då kan du i första hand ställa krav på att paketresearrangören löser det genom att byta ut det resmålet till något annat. Kan arrangören inte ordna med ett sådant alternativ kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar den delen av resan. Om ändringen av resmål ses som väsentlig kan du även ha rätt att häva avtalet och få full återbetalning.
Har du istället bokat utflykter samtidigt som du bokade paketresan och någon av dessa ställts in? Då ska arrangören ordna med en annan likvärdig utflykt eller ge dig ett prisavdrag som motsvarar den inställda utflykten.
Det finns också andra problem som kan räknas som fel. Exempel är att hotellet eller hotellområdet byggs om eller att det finns vägglöss på hotellet. Då kan du kräva att arrangören ordnar ett nytt boende eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.
Arrangören är inte skyldig att rätta till felet om det finns ett hinder utanför arrangörens kontroll som arrangören inte kan påverka. De behöver inte heller rätta till felet om det skulle medföra orimligt höga kostnader. Du har rätt till ett prisavdrag även om arrangören inte skulle vara skyldig att rätta till felet. Ett undantag är om felet beror på dig som resenär.
Hur stort prisavdrag kan du kräva?
Hur stort prisavdrag du kan kräva måste bedömas från fall till fall. Men prisavdraget ska vara rimligt. Det finns inga bestämda belopp. Du får ställa ett krav till arrangören som du tycker är rimligt.
Du kan bara kräva prisavdrag för den tid som felet funnits. Ofta räknas tiden från när du klagade till arrangören. Om arrangören har åtgärdat felet under resan kan du som regel inte kräva att få tillbaka pengarna för hela resan.
Exempel på hur prisavdraget kan beräknas
- Arrangören hade lovat att ditt hotellrum skulle ha luftkonditionering, men det saknas. Efter två dagar byter du till ett annat hotell med luftkonditionering. Då kan du ha rätt till ett prisavdrag för de två första dagarna av resan, men inte för hela resan.
- En utflykt som ingår i paketresan ställs in och arrangören kan inte ordna en likvärdig utflykt. Då kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar vad den inställda utflykten skulle ha kostat.
- All mat och dryck skulle ingå i paketresans pris, men väl på plats visar det sig att inte finns mat eller dryck. Du klagar men arrangören kan inte lösa detta. Då kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget beror på hur stor del av resans pris som är mat och dryck och om du behöver lämna hotellområdet för att köpa mat och dryck.
Det finns två typer av ersättning du kan få för fel i en paketresa, prisavdrag och skadestånd.
Prisavdrag
Du har rätt till prisavdrag för fel i paketresan om felet inte beror på dig. Prisavdraget räknas från när arrangören fick kännedom om felet.
Skadestånd
Du kan ha rätt att kräva ersättning från arrangören för merkostnader du fått på grund av fel i paketresan. Du måste kunna bevisa merkostnaderna med kvitton eller liknande.
Du kan inte kräva ersättning om:
- felet berodde på dig
- paketarrangören inte kunde förutse eller undvika felet
- felet berodde på oundvikliga och extraordinära omständigheter.
Är du och arrangören överens om att arrangören ska ge ett prisavdrag och/eller ersättning för merkostnader, men de ändå inte gör det? Då kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande.
Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information.
Du bör vända dig till flygbolaget om ditt bagage försenas, försvinner eller skadas i samband med en flygresa. Du kan även vända dig till paketresearrangören.
Läs mer på våra sidor gällande försenat, försvunnet eller skadat bagage:
Kontakta paketresearrangören om ditt flyg i paketresan ställts in eller blir försenat.
Blir flyget försenat kan du ha rätt till ett prisavdrag för förlorad tid på resmålet.
Ställs flyget in ska paketresearrangören i första hand ordna med en likvärdig transport, till exempel boka ett nytt flyg åt dig. Skulle det inte vara möjligt kan du ha rätt att avboka hela paketresan och få full återbetalning.
Kompensation enligt EU:s regler för flyg
Är flyget inställt eller mer än 3 timmar försenat kan du även ha rätt till kompensation enligt EU:s särskilda regler för flyg. Den kompensationen syftar till att ersätta dig för tid du har förlorat. Det kravet ska du rikta mot flygbolaget.
Vill du ha hjälp med att beräkna hur mycket kompensation du har rätt till kan du använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn.
Inställd eller avbruten paketresa
Arrangören får ställa in paketresan om det är för få resenärer som bokat resan. Arrangören måste ange i bokningsvillkoren vad som är minsta antal för att genomföra resan. Dessutom måste arrangören meddela i tid om resan ställs in.
Resan får inte ställas in senare än:
- 20 dagar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat längre än 6 dagar
- 7 dagar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat kortare än 2 dagar
Arrangören får också ställa in resan, om den inte kan genomföras på grund av extraordinära omständigheter. Det kan exempelvis vara naturkatastrofer, krig eller utbrott av en allvarlig sjukdom på resmålet. Arrangören ska då så snart som möjligt informera om att resan ställs in.
Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om en paketresa du köpt blir inställd.
Kontakta researrangören, gärna skriftligen via mejl. Be dem göra en återbetalning. Du har rätt att få pengarna inom 14 dagar från det att paketresan ställdes in.
Om återbetalningen dröjer
Har du och arrangören kommit överens om att de ska betala tillbaka dina pengar, men återbetalningen har ändå uteblivit och du upplever att det har tagit alldeles för lång tid? Då kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt.
Kontakta Kronofogden för mer information.
Om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats
Om du har betalat resan med kreditkort eller faktura
Har du betalat resan med ett kreditkort eller faktura skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Kontakta kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Du kan få ersättning via resegarantin hos Kammarkollegiet om din paketresa ställs in eller avbryts för att arrangören gått i konkurs.
Du kan begära prisavdrag om arrangören beslutar att avbryta din resa. Då får du tillbaka en del av summan du betalat. Kontakta researrangören och berätta varför du vill ha pengar tillbaka.
Prisavdraget ska vara rimligt utifrån hur mycket du missade av resan. Om hela syftet med resan gått förlorat kan du ha rätt till full återbetalning.
Om paketresan avbryts ska researrangören ordna en likvärdig hemresa, utan kostnad för dig. Det gäller oavsett varför resan avbröts. Detta gäller om transporten hem ingick i din paketresa. Blir din hemresa uppskjuten till ett senare datum, ska paketresearrangören ordna ett boende åt dig fram till hemresan.
Det kan finnas en begränsning i hur många nätter de måste ordna med boende till dig:
- Om en flygresa eller en tågresa som ingår i din paketresa har ställts in finns det ingen begränsning i hur många nätter arrangören måste ordna med boende.
- Om en båtresa som ingår i din paketresa ställts in behöver arrangören bara ordna boende i tre nätter.
- Om det inte ingår någon transport överhuvudtaget behöver arrangören bara ordna boende i tre nätter.
Behöver du boende längre än så? Kontakta ditt försäkringsbolag och kolla om du kan få ersättning för fler nätter.
Begränsningen på tre nätter gäller inte om du har särskilda behov för att du till exempel
- har nedsatt rörlighet
- är under 18 år och reser ensam
- är gravid.
Men då måste du ha meddelat arrangören om dina särskilda behov senast 48 timmar innan du påbörjade paketresan.
Mer information
Det är viktigt att du klagar så snart som möjligt till paketresearrangören om du är missnöjd med något på din paketresa.
Klaga helst både direkt på plats på resmålet och skriftligen, till exempel via mejl. På så sätt kan du bevisa att du klagat och när du klagat. Var tydlig med vad du är missnöjd med och vilka krav du har.
När du klagar på ett fel kan du säga till arrangören att du vill att felet ska vara löst inom en viss tid, så länge den tiden är skälig. Rättar arrangören inte till felet inom den tiden? Då kan du kräva ersättning för nödvändiga kostnader du får för att rätta till felet själv.
Tänk på att storleken på prisavdraget kan påverkas beroende på när du klagar till arrangören. Om det är något fel med hotellet redan första dagen och du väntar till tredje dagen för att klaga kommer du troligtvis inte kunna få något prisavdrag för de två första dagarna.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och arrangören inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att arrangören ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Granskad: 25 september 2025
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.