Dina rättigheter som hyresgäst

Vilka rättigheter har du när du bor i hyresrätt? Vad gäller om du får problem eller har en tvist med din hyresvärd? Till exempel om ni inte kommer överens kring skälig hyra, vad som är normalt slitage i bostaden eller uppsägningstid.

Innan du läser:

Hyr du en hyreslägenhet i andra hand?

Läs istället om att hyra lägenhet i andra hand

Hyr du villa, bostadsrätt, ägarlägenhet eller rum av en privatperson?

Läs istället om att hyra bostad av annan privatperson

Vad gäller när du hyr en hyresrätt i första hand?

  • Du ska inte behöva betala för hög hyra när du hyr en lägenhet. Hyran måste vara skälig.

  • Uppsägningstiden kan vara olika lång beroende på typ av avtal. Vid ett vanligt tillsvidareavtal är den 3 månader.

  • Hyresvärden ska reparera lägenheten om den har brister och med jämna mellanrum.

  • Du som hyresgäst är skyldig att betala skadestånd för onormalt slitage och skadegörelse.

Välj vad du vill läsa mer om

  • Hyran måste vara skälig. Den får inte vara betydligt högre än hyran för likvärdiga lägenheter i samma område som också hyrs ut i första hand.

    Hyran ses i de flesta fall som skälig så länge den inte överstiger 5 procent av hyran för en likvärdig lägenhet.

    En likvärdig lägenhet:

    • har ungefär samma storlek, antal rum och planlösning
    • är ungefär lika renoverad
    • har ungefär samma avstånd till ortens centrum
    • har liknande boendemiljö i området.

    Vad styr hyran?

    Det är lägenhetens bruksvärde som styr hyran. Med bruksvärde menas bland annat:

    • storlek
    • planlösning
    • läge inom huset
    • reparationsstandard
    • ljudisolering.
  • Hyresvärden ska reparera om det finns fel eller brister, om du inte orsakat felen genom att vara vårdslös.

    Exempel på fel och brister är om spisen slutat fungera eller frysen inte håller kylan.

    Hur ofta ska hyresvärden renovera lägenheten?

    Enligt hyreslagen ska hyresvärden med skäliga tidsmellanrum renovera lägenheten. Det innebär tapetsering, målning och andra vanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk.

    Det är vanligt att man tapetserar eller målar om efter 12–15 år. Då räknar man ofta med att lägenheten normalt är så pass sliten att den är dags att fräscha upp. Det finns dock inga specifika bestämmelser som anger tiden för när det ska ske. Det är snarare lägenhetens skick som avgör renoveringen än tiden som passerat.

    Bostadens skick på Hyresnämndens webbplats

  • Har det blivit skador på lägenheten som inte är normalt slitage? Då har hyresvärden rätt att kräva att du betalar hela eller en del av dessa kostnader.

    Vad som räknas som normalt slitage bedöms från fall till fall. Saker att ta hänsyn till är bland annat hur länge du bott i lägenheten och omfattningen av skadorna.

    Exempel på normalt slitage kan vara:

    • vissa hål eller märken i väggarna efter tavlor och möbler
    • mindre repor i golvet.

    Att det till exempel är ritat på väggarna eller att handfatet är trasigt är inte normalt slitage.

    Det är hyresvärden som ska bevisa att hyresgästen orsakat skadan.

    Tycker du att summan känns oskälig har du möjlighet att pröva frågan hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

  • Kan du inte använda lägenheten helt och hållet på grund av brister? Då kan du kräva att få nedsatt hyra tills hyresvärden åtgärdar bristerna.

    Informera hyresvärden om att du vill ha nedsatt hyra. Går hyresvärden inte med på att sänka hyran tillfälligt? Då kan du deponera (förvara) en del av hyran hos Länsstyrelsen. Deponera inte för stor summa. Då kan du riskera att bli av med lägenheten.

    Fördelen med att deponera hyran jämfört med att låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte betalat.

    Vill du ha hjälp med hur stor summa som är rimlig att deponera? Kontakta en jurist eller Hyresgästföreningen om du är medlem där. Observera att Hyresgästföreningen inte är någon myndighet.

    Hur deponerar du hyran?

    Kontakta Länsstyrelsen för mer information om hur du deponerar hyra.

    Länsstyrelsens webbplats

  • Uppsägningstiden kan vara olika lång. Det beror på vad du har för typ av avtal.

    Tillsvidareavtal

    Ett tillsvidareavtal löper på från den dag du och hyresvärden ingick avtalet tills någon av er säger upp avtalet. Vid ett tillsvidareavtal är uppsägningstiden oftast 3 månader.

    Hela kalendermånader

    Vid uppsägning räknas hela kalendermånader. Säger du upp lägenheten 10 januari måste du betala även för februari, mars och april. Vill du att avtalet ska avslutas sista mars måste du alltså säga upp avtalet senast sista december.

    Ni kan komma överens om kortare tid

    Du kan komma överens med hyresvärden om en kortare uppsägningstid, till exempel en månad.

    Vill hyresvärden säga upp avtalet gäller ändå 3 månader för hyresvärden, även om du fått kortare uppsägningstid.

    Kan jag häva hyreskontrakt innan inflytt?

    Uppsägningstiden på 3 månader gäller även om du inte flyttat in i lägenheten.

    Tidsbestämda avtal

    Ett tidsbestämt avtal gäller under en bestämd tid. Det kan till exempel vara att du och hyresvärden skrivit ett avtal om att du ska hyra en bostad i 6 månader.

    Som hyresgäst kan du säga upp hyresavtalet tidigare.

    Uppsägningstiden för tidsbestämda avtal varierar beroende på hur långt hyresavtalet är.

    • Är hyresavtalet längst 2 veckor är uppsägningstiden 1 dag.
    • Är hyresavtalet längre än 2 veckor men längst 3 månader är uppsägningstiden 1 vecka.
    • Är hyresavtalet längre än 3 månader är uppsägningstiden 3 månader.

    Hur lång är uppsägningstiden vid dödsfall?

    Dör hyresgästen är uppsägningstiden för lägenheten en månad.

    Kan jag ångra min uppsägning av hyresrätt?

    Det går inte att ångra en uppsägning av en hyresrätt. Du kan bara ångra uppsägningen om hyresvärden går med på det.

Mer information

  • Ett hyresavtal kan vara både muntligt eller skriftligt. Men om ena parten begär att det ska vara skriftligt ska det vara det. Det kan vara bra att ha det skriftligt så du kan bevisa vad ni avtalat.

  • Är det något problem med din inomhusmiljö? Du kanske till exempel upplever att det är alldeles för kallt i din lägenhet? Kontakta din hyresvärd.

    Får du ingen hjälp från hyresvärden kan du kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor. De har tillsyn över inomhusmiljön i bostäder.

  • Börja med att undersöka hyresavtalet om du och hyresvärden inte kommer överens.

    Behöver du hjälp att tolka hyresavtalet?

    Behöver du hjälp att tolka ett hyresavtal kan du ibland få stöd av konsumentvägledningen i din kommun.

    Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.

    Få tvisten prövad

    Är du och hyresvärden inte överens om innehållet i avtalet kan du få tvisten prövad:

    • Om du och hyresvärden inte kommer överens om innehållet i hyresavtalet, till exempel hyresvillkoren, kan du vända dig till tingsrätten.
    • Om du och hyresvärden har en tvist om hyreshöjning, överlåtelse eller uppsägning, kan du vända dig till hyres- och arrendenämnden för en bedömning. Om du inte håller med om deras bedömning kan du överklaga till Svea Hovrätt.
    • Om du och hyresvärden har en tvist som rör ångerrätten, krav på betalning eller ersättning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

    Avgör tvisten i domstol

    Hur det går till i hyres- och arrendenämnderna

    Anmäla till ARN på ARN:s webbplats

Granskad: 15 maj 2024