Problem med resa i kollektivtrafik

Har du drabbats av förseningar eller inställda resor i kollektivtrafiken, till exempel när du reser med tunnelbana, spårvagn och stadsbuss? Då kan du ha rätt till ersättning.

Innan du läser:

Informationen på den här sidan gäller när du reser med tåg och buss och där linjesträckan är kortare än 15 mil. Den gäller även för resor med tunnelbana, spårvagn och stadsbuss i kollektivtrafik.

Har du åkt på en buss- eller tågresa som är längre än 15 mil? Läs istället på dessa sidor:

Problem med bussresa

Rättigheter vid tågresor

Problem med kollektivtrafik – tänk på det här

  • Du kan kräva ersättning om din resa blir försenad med minst 20 minuter.

  • Du har normalt ingen ångerrätt när du köper biljett med kollektivtrafiken. Men du kan ha rätt att häva ditt köp av ett periodkort om reseföretaget gör stora ändringar i tidtabellen. 

  • Du ska kunna visa upp en giltig biljett under resan. 

Dina rättigheter som resenär

  • Du kan kräva ersättning om din resa med kollektivtrafiken blir försenad med minst 20 minuter. Det gäller även om resan blir försenad på grund av en inställd avgång.

    Du har rätt att få tillbaka:

    • 50 procent av biljettpriset om resan blir mer än 20 minuter försenad
    • 75 procent av biljettpriset om resan blir mer än 40 minuter försenad
    • 100 procent av biljettpriset om resan blir mer än 60 minuter försenad.

    Kontakta reseföretaget skriftligen och ställ dina krav på ersättning.

    Vad gäller för periodkort?

    Du kräva ersättning om resan är försenad eller inställd även när du reser med ett periodkort, till exempel ett månadskort. Kontakta reseföretaget och fråga vad resan du planerat göra kostar. Begär att få ersättning enligt samma princip som om du köpt en enskild biljett.

    Du har inte rätt till ersättning för förseningen om:
    • du fått information om förseningen innan du köpte biljetten för den specifika resan, eller
    • om en ändring av tidtabellen gjordes offentlig minst tre dygn före din planerade resa.

    Företaget behöver inte ersätta dig om de kan visa att förseningen orsakades av omständigheter som inte är kopplade till driften av kollektivtrafiken och som de inte kunnat undvika även om de gjort allt de kunnat.

    Ersättning för egen transport

    Verkar din resa bli mer än 20 minuter försenad? Då kan du ha rätt till ersättning om du ordnar en annan transport för att komma fram till din slutdestination.

    Om du har rätt till ersättning ska bedömas utifrån den information som finns tillgänglig när du väljer en annan transport. Dokumentera därför gärna den information du får om förseningen. Du kan till exempel ta en skärmdump på information du fått i en app.

    En annan transport kan vara att välja ett annat alternativ inom kollektivtrafiken. Det kan också vara taxi eller egen bil. Kostnaden för den nya transporten ska vara skälig. Tänk därför på att hålla nere kostnaderna i den mån det går.

    Ersättningen ska motsvara kostnaden för själva transporten. Du kan max få 1 470 kronor (1/40 prisbasbelopp år 2025).

    Du kan kräva ersättning även om du planerat att resa på ditt periodkort.

    Får du ersättning för egen transport? Då kan du inte också kräva prisavdrag på biljetten.

    Inget skadestånd på grund av försenad resa

    Kommer du inte till jobbet på grund av den försenade eller inställda resan? Då kan du inte kräva skadestånd för utebliven arbetsinkomst. Du kan heller inte kräva skadestånd om du missat ett evenemang eller liknande på grund av förseningar i kollektivtrafiken.

  • När du köper en biljett för en resa har du ingen ångerrätt. Det gäller oavsett vilken typ av biljett du köper. Du kan alltså inte ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Du kan heller inte kräva att få boka om resan.

  • Har du ett periodkort hos ett reseföretag som gjort stora förändringar i sin tidtabell? Då kan du ha rätt att häva köpet av kortet. Vad som är “stora förändringar” bedöms från fall till fall.

    Kontakta reseföretaget om ändringar gör att du inte längre kan använda ditt periodkort. Berätta varför du vill häva köpet.

  • När du reser i kollektivtrafiken ska du kunna visa upp en giltig biljett för hela resan. Reseföretaget kan kräva att du betalar en tilläggsavgift eller be dig stiga av om du inte kan det.

    Det gäller även när du reser med till exempel sms-biljett. Du kan behöva betala en tilläggsavgift om din telefon av någon anledning inte fungerar.

    Storleken på tilläggsavgiften kan variera, men ska framgå av företagets resevillkor.

    Klaga på tilläggsavgift

    Tycker du att du fått en felaktig tilläggsavgift? Kontakta företagets kundtjänst för att få veta hur du kan överklaga. Huvudregeln är att du är skyldig att betala tilläggsavgiften om du inte kan visa upp en giltig biljett.

  • Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och resebolaget inte kommer överens, till exempel om ersättningen för en försening.

    ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

    En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

    Vad kostar det att anmäla till ARN?

    Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att resebolaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

    Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

    • Resebolaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
    • Den summa du och resebolaget är oense om är 500 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
    • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till resebolaget första gången.

    Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 4 februari 2022