Du kan kräva ersättning om din resa med kollektivtrafiken blir försenad med minst 20 minuter. Det gäller även om resan blir försenad på grund av en inställd avgång.
Du har rätt att få tillbaka:
- 50 procent av biljettpriset om resan blir mer än 20 minuter försenad
- 75 procent av biljettpriset om resan blir mer än 40 minuter försenad
- 100 procent av biljettpriset om resan blir mer än 60 minuter försenad.
Kontakta reseföretaget skriftligen och ställ dina krav på ersättning.
Vad gäller för periodkort?
Du kräva ersättning om resan är försenad eller inställd även när du reser med ett periodkort, till exempel ett månadskort. Kontakta reseföretaget och fråga vad resan du planerat göra kostar. Begär att få ersättning enligt samma princip som om du köpt en enskild biljett.
Du har inte rätt till ersättning för förseningen om:
- du fått information om förseningen innan du köpte biljetten för den specifika resan, eller
- om en ändring av tidtabellen gjordes offentlig minst tre dygn före din planerade resa.
Företaget behöver inte ersätta dig om de kan visa att förseningen orsakades av omständigheter som inte är kopplade till driften av kollektivtrafiken och som de inte kunnat undvika även om de gjort allt de kunnat.
Ersättning för egen transport
Verkar din resa bli mer än 20 minuter försenad? Då kan du ha rätt till ersättning om du ordnar en annan transport för att komma fram till din slutdestination.
Om du har rätt till ersättning ska bedömas utifrån den information som finns tillgänglig när du väljer en annan transport. Dokumentera därför gärna den information du får om förseningen. Du kan till exempel ta en skärmdump på information du fått i en app.
En annan transport kan vara att välja ett annat alternativ inom kollektivtrafiken. Det kan också vara taxi eller egen bil. Kostnaden för den nya transporten ska vara skälig. Tänk därför på att hålla nere kostnaderna i den mån det går.
Ersättningen ska motsvara kostnaden för själva transporten. Du kan max få 1 470 kronor (1/40 prisbasbelopp år 2025).
Du kan kräva ersättning även om du planerat att resa på ditt periodkort.
Får du ersättning för egen transport? Då kan du inte också kräva prisavdrag på biljetten.
Inget skadestånd på grund av försenad resa
Kommer du inte till jobbet på grund av den försenade eller inställda resan? Då kan du inte kräva skadestånd för utebliven arbetsinkomst. Du kan heller inte kräva skadestånd om du missat ett evenemang eller liknande på grund av förseningar i kollektivtrafiken.