Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Temus problematiska marknadsföring har uppmärksammats av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter, däribland Konsumentverket och idag inleds en formell granskning av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network, CPC-nätverket. Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom nätverket arbetat under en längre för att utreda alla misstänkta överträdelser, och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer.
Granskningen tar sikte på en rad marknadsföringsmetoder som besökare på Temus webbplats kan stöta på. Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten.
I ett brev till Temu radar EU-kommissionen och CPC-nätverket upp följande brister:
Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer
Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc
Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms
Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.
Nätverket har även ställt ett antal frågor till Temu med anledning av flera andra misstänkta överträdelser bland annat kopplat till pris, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och lämna förslag på hur man ska komma till rätta med bristerna.
Läs mer på EU-kommissionens webbplats
Kontakt för medierna: Vid frågor och för kommentarer kontakta presstjänsten på telefon 054-19 40 20 eller press@konsumentverket.se
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025