Rapportering av regeringsuppdrag om brister i företagens kundtjänster
Många konsumenter upplever problem med företags kundtjänst. Nu har Konsumentverket lämnat sin rapport till regeringen.
Under 2023 granskade Konsumentverket omfattningen och vilka problem som konsumenter upplever i kontakt med kundtjänst. Regeringen gav sedan myndigheten i uppdrag att analysera om företagen följer reglerna, samt hämta in synpunkter och vidta åtgärder för att komma till rätta med problemen. I uppdraget ingick även att vid behov lämna förslag på lämpliga åtgärder för att motverka problemen, till exempel i form av ändringar i befintliga regelverk. Nu är rapporten Brister i företagens kundtjänster klar och överlämnad till regeringen.
Företag brister
I rapporten som Konsumentverket nu redovisat framgår det att företag brister i att följa reglerna. Det förekommer bristande information om kontaktuppgifter. Det finns även begränsningar av vilka kontaktvägar konsumenter kan använda för att till exempel reklamera eller meddela att de vill säga upp en tjänst.
Var tredje anmälan som rör kundtjänst och ingick i granskningen handlar om att konsumenter upplever att det tar lång tid att få svar från företagen. Det i sin tur kan leda till att konsumenterna ger upp och avstår från att säga upp ett abonnemang, ångra eller reklamera ett köp. Enligt lagen om tjänster på den inre marknaden ska företag besvara klagomål så snart som möjligt och skyndsamt försöka finna en lösning.
Ökade möjligheter för KO
För att Konsumentverket effektivt ska kunna granska att företagen följer bestämmelsen föreslås i rapporten att Konsumentombudsmannen, KO, får möjlighet att förelägga företagen. Konsumentverket föreslår dessutom att det bör införas regler som förenklar för konsumenter att säga upp abonnemang och dokumentera kontakter med kundtjänst.
Redovisningsrapport 2025:3 Brister i företagens kundtjänster
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025