Nya bestämmelser med en särskild upplysning för lån
Överskuldsättning är ett ökande problem i samhället. Som en åtgärd har regeringen beslutat om krav på en särskild upplysning vid marknadsföring av de flesta krediter.
Konsumentverket har getts föreskriftsrätt vad gäller innehållet i upplysningen och hur den ska lämnas i marknadsföringen. Alla som marknadsför kreditavtal måste tydligt ange att ett lån kostar pengar och om man inte kan betala tillbaka i tid riskerar man en betalningsanmärkning som i sin tur kan leda till svårigheter att hyra en bostad, teckna abonnemang eller få nya lån.
Sedan 2019 finns krav på en upplysning med informationstext för krediter med höga kostnader. Nu ersätts den bestämmelsen av en ny. Konsumentverket har utfärdat nya föreskrifter, KOVFS 2025:1, Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter.
Skillnaden är att de nya reglerna gäller för i princip alla kreditavtal för lån till konsumenter. Endast bolån och räntefria fakturakrediter är undantagna.
Från och med den 1 mars i år sänks räntetaket för nya kreditavtal och då slutar man att kalla vissa krediter för högkostnadskrediter.
De nya föreskrifterna träder i kraft den 1 mars i år. På Konsumentverkets webb finner du som är företagare mer information om de nya reglerna och hur text och symbol ska se ut.
Här finner du KOVFS 2025:1 inklusive tekniska detaljer och instruktioner
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025