Konsumentverket på plats under Järvaveckan för första gången
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Den 29 maj startar Järvaveckan och Konsumentverket kommer finnas på plats alla dagar för att träffa besökare och berätta om vikten av att våga prata pengar.
Konsumentverket har i år ett extra fokus på insatser som berör skuldsättning bland konsumenter med utländsk bakgrund. Järvaveckan har en hög andel besökare som är utrikesfödda och många av de medverkande organisationerna jobbar med rättigheter av olika slag. Därför var det naturligt för oss att för första gången medverka på Järvaveckan. Det gör vi med budskapet ”Våga prata pengar – det tjänar du på!”. Vi kommer utifrån temat dela ut material som handlar om privatekonomi och vikten av att prata om pengar, även om många tycker det är svårt.
Monter och seminarier
Konsumentverket kommer finnas på plats under samtliga dagar med en monter där besökare kan lära sig mer om privatekonomi och viket stöd som finns att få.
Konsument Europa finns också på plats i vår monter och erbjuder stöd och information kopplat till e-handel och andra frågor om att handla från ett annat land.
Vi kommer även under veckan hålla tre olika seminarier där besökare kan lära sig mer om våra verksamheter. Tiderna för våra seminarier är:
Torsdag 30 maj klockan 16:15
Vi hjälper dig att göra rätt när något gått fel! – Konsumentverkets vägledning och annat stöd som finns för konsumenterFredag 31 maj klockan 13:45
Handla gränsöverskridande men inte skyddslöst – Konsument Europa pratar om konsumenträttigheter när man köper varor eller tjänster från ett annat land.Lördag 1 juni klockan 12:30
Våga prata pengar - Panelsamtal med gäster som pratar om överskuldsättning i vårt kreditsamhälle
Om Järvaveckan
Järvaveckan anordnas på Spånga IP i Stockholm onsdag 29 maj till lördag 1 juni. Det är ett kostnadsfritt evenemang för besökare och har som syfte att minska avståndet mellan de folkvalda politikerna och invånarna. Sedan starten 2016 har Järvaveckan blivit en viktig mötesplats för samhällsengagerade företag, föreningar, myndigheter, politiker och boende i Sverige.
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025