KO förbjuder Hedvigs försäkringsreklam
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Försäkringsbolaget Hedvig lovade djurförsäkringar med marknadens högsta skydd och att man som hund- eller kattägare kunde känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur. Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, stopp.
KO förbjuder försäkringsbolaget att använda överord. Om företaget bryter mot myndighetens förbud och upprepar marknadsföringen utan att kunna visa att påståendena stämmer riskerar företaget ett vite på 700 000 kronor.
Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag.
KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas.
Hedvig AB har slutat med den aktuella marknadsföringen efter myndighetens påpekande.
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025