EU:s konsumentmyndigheter sätter ned foten mot Metas nya affärsmodell
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, har infört en ny affärsmodell som fått EU:s konsumentskyddsnätverk (CPC-nätverket) tillsammans med EU-kommissionen att agera. De menar att sättet användarna tvingas fatta beslut om hur deras personliga uppgifter används, bryter mot EU:s konsumentlagar.
Den nya affärsmodell som Meta har infört innebär att användarna tvingas göra ett val kring sina personliga uppgifter. Antingen måste man betala för att använda tjänsten eller gå med på att ens personuppgifter används för kommersiella syften, bland annat att visa riktade annonser. Men EU:s konsumentnätverk menar att användarna stressats till att fatta ett snabbt beslut och att Meta inte tydligt informerat om vad konsekvenserna av valet blir.
Vilseledande och aggressiva affärsmetoder
CPC-nätverkets utredning visar flera olika åtgärder som kan utgöra vilseledande eller aggressiva affärsmetoder. I ett pressmeddelande från EU-kommissionen beskrivs flera av problemen i Metas nya affärsmodell:
Ordet "gratis" används vilseledande, då användare som inte vill betala måste acceptera att deras personuppgifter används för riktade annonser.
Användare måste navigera genom flera vyer på sajten och klicka på länkar för att förstå hur deras data används, vilket kan upplevas som krångligt och otydligt.
Meta använder vaga termer som "dina uppgifter" i stället för "personuppgifter", och antyder att betalande användare inte kommer att se några annonser alls, trots att de fortfarande kan exponeras för viss reklam via delat innehåll.
Att på olika sätt pressa konsumenter att fatta ett omedelbart beslut utan att ge dem en reell möjlighet att bedöma konsekvenserna av de två alternativen.
Som användare av Metas plattformar är det viktigt att noggrant överväga de alternativ som presenteras och vara medveten om hur ens personuppgifter kan komma att användas, skriver kommissionen i pressmeddelandet.
CPC-nätverket kräver svar
CPC-nätverkets bedömning har framförts till Meta i ett brev och företaget har nu till den första september på sig att svara CPC-nätverket och kommissionen. Om inte Meta rättar sig efter kritiken som framförts kan ytterligare åtgärder vidtas, som till exempel sanktioner.
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025