Bankens avtal både friades och fälldes av domstolen
Långtidshyra av bil (allmänt kallat privatleasing) marknadsfördes som ett tryggt alternativ där allt förutom drivmedel och försäkring ingick i en fast månadshyra. Men många konsumenter råkade ut för höjt pris när räntorna steg. KO valde därför att ta Den Norske Bank, DNB, till domstol för att få avtalsvillkoren prövade.
Nu har Patent- och marknadsdomstolen beslutat att Konsumentombudsmannen, KO, både får rätt och fel. Samma sak gäller för banken.
Domstolen håller med KO om att avtalsvillkoren var otydliga att tolka för en vanlig konsument och att banken borde ha gjort mer för att konsumenten skulle kunna uppskatta hur hög hyran för bilen kunde bli. Att hänvisa konsumenterna till kundtjänst för ytterligare information är inte ett hållbart argument, menar domstolen.
Men domstolen vill inte förbjuda banken att ha avtal med rörlig hyra med en bindningstid på tre år. Konsumenterna tjänar på att kostnaden på så vis kan hållas nere, resonerar domstolen och går där på bankens linje.
–Vi kan konstatera att det inte är lätt för den som vill långtidshyra en bil att reda ut vad som gäller genom de avtalsvillkor som användes. Nu hoppas vi att bankerna framöver blir bättre på att enkelt och tydligt berätta vad bilen kommer att kosta. Vi vill inte se att företagen marknadsför fast pris när det inte är sant, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
Domen innebär att KO fick gehör för tre punkter och avslag för tre.
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025