40 förlorade miljarder varje år – hur minskar vi konsumentskadan?
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Torsdag den 27 juni 2024 arrangerar Konsument Europa, tillsammans med Sveriges Konsumenter, ett seminarium i Almedalen i Visby på temat konsumentskada.
Misslyckade köp av varor och tjänster kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Många av problemen uppstår när vi handlar på nätet, som vid dropshipping. Då kan det se ut som att vi handlar från en svensk sajt, men varan kan skickas från var som helst i världen. Vissa konsumentgrupper är särskilt utsatta; hit hör till exempel äldre och personer med funktionsnedsättning.
Sveriges Konsumenter och Konsumentverkets Konsument Europa utgår från verkliga berättelser som kommit in till våra rådgivare och vi bjuder in till dialog om vilka förändringar som skulle behövas för att minska konsumenternas utsatthet. Bland annat diskuterar vi hur vi kan hjälpa konsumenter på bästa sätt för att minska konsumentskadan och hur konsumenter kan undvika att råka illa ut på den digitala marknaden.
Medverkande
Moderator:
Johanna Hållén, Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Paneldeltagare:
Nadia Boussaid Petersson, Chef för Konsument Europa, Konsumentverket
Maria Wiezell, Konsumentvägledare, expert på konsument och konsumentjuridik, Sveriges Konsumenter
Martina Elfgren, Chef för internationella enheten, Svensk Handel
Erik von Pistohlkors, Biträdande chef, EU-kommissionen i Sverige
Plats:
B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "Sal B 23" klockan 16.30–17.15
Fler nyheter
Få konsumenter känner till viktig del i hemförsäkringen
De allra flesta hushåll har en hemförsäkring. Men få vet nog att den också kan ge dig ersättning om du har blivit överfallen och misshandlad.
Nyhet
20 oktober 2025
Jocke och Jonna AB kritiseras för dold reklam
Det kända influerarparet Jocke och Jonnas företag får nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande reklammarkering.
Nyhet
17 oktober 2025
Våg av falska mejl om vilseledande hälsobedömningar – så skyddar du dig
Just nu sprids falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet. Konsumentverket hör från många personer som känner sig lurade.
Nyhet
9 oktober 2025