Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Av nätbutiker som säljer secondhand-varor informerar 40 procent inte om ångerrätten på ett tydligt sätt och 45 procent ger bristande eller felaktig information om reklamationsrätten. Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Totalt är det konsumentskyddsmyndigheter i 25 medlemsländer, Island och Norge som har granskat 356 nätbutiker som säljer secondhand-varor i en så kallad sweep.
Ångerrätten och reklamationsrätten gäller även för secondhand-varor och det är viktigt att företag ger korrekt och tydlig information om detta för att konsumenten ska vara medveten om sina rättigheter.
Enligt granskningen gav nästan hälften av nätbutikerna som säljer secondhand-varor bristande information om konsumentens rättigheter. Granskningen visade även att nästan 60 procent av de granskade nätbutikerna begränsade konsumentens reklamationsrätt för second-handvaror.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Fler nyheter
Vitalplus-företag döms betala halv miljon
Företaget Tradecom döms att betala en halv miljon kronor i vite eftersom de brutit mot ett beslut av Konsumentombudsmannen, KO. Företaget säljer hälsokost.
Nyhet
2 juni 2025
Domstolen förbjuder 4finance avgifter för snabba lån
Kreditföretaget 4finance hade höga avgifter om låntagaren ville ha sina pengar direkt. Nu förbjuder domstolen företagets avgifter och kallar dem orimliga.
Nyhet
28 maj 2025
Konsumentskyddsmyndigheter uppmanar Shein att följa regelverket
EU-gemensam granskning av Shein visar på flera överträdelser
Nyhet
26 maj 2025