Många influerare slarvar med reklammarkering
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
En granskning ledd av EU-kommissionen visar att endast en av fem influerare sköter sig när det gäller att reklammarkera sina inlägg.
EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland Konsumentverket, granskat hur influerare efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Totalt har nästan 600 influerares inlägg granskats. Resultatet visade att nästan alla (97 procent) postade inlägg med kommersiellt innehåll, men bara en av fem redovisade systematiskt att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Influerare som marknadsför en vara eller tjänst är enligt marknadsföringslagen skyldiga att tydligt redovisa att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring. Det höga kravet gäller bland annat i sociala medier där reklam ofta blandas med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Läs EU-kommissionens pressmeddelande för att ta del av resultatet för hela granskningen
Fler nyheter
Vitalplus-företag döms betala halv miljon
Företaget Tradecom döms att betala en halv miljon kronor i vite eftersom de brutit mot ett beslut av Konsumentombudsmannen, KO. Företaget säljer hälsokost.
Nyhet
2 juni 2025
Domstolen förbjuder 4finance avgifter för snabba lån
Kreditföretaget 4finance hade höga avgifter om låntagaren ville ha sina pengar direkt. Nu förbjuder domstolen företagets avgifter och kallar dem orimliga.
Nyhet
28 maj 2025
Konsumentskyddsmyndigheter uppmanar Shein att följa regelverket
EU-gemensam granskning av Shein visar på flera överträdelser
Nyhet
26 maj 2025