KO förbjuder Hedvigs försäkringsreklam
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Försäkringsbolaget Hedvig lovade djurförsäkringar med marknadens högsta skydd och att man som hund- eller kattägare kunde känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur. Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, stopp.
KO förbjuder försäkringsbolaget att använda överord. Om företaget bryter mot myndighetens förbud och upprepar marknadsföringen utan att kunna visa att påståendena stämmer riskerar företaget ett vite på 700 000 kronor.
Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag. KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas.
Hedvig AB har slutat med den aktuella marknadsföringen efter myndighetens påpekande.
Fler nyheter
Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
Aggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Nyhet
28 mars 2025
KO-förbud mot Bostadslistan
Reva Media AB erbjuder information om lediga bostäder för bara 9 kronor. Men de är inte tydliga med att det övergår i ett abonnemang på 349 kronor i månaden.
Nyhet
17 mars 2025
Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Nyhet
7 mars 2025