ECC Sverige byter namn och blir åter Konsument Europa
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Under 2020 bytte dåvarande Konsument Europa namn på sin verksamhet till ECC Sverige. Nu, fyra år senare, byter verksamheten tillbaka till Konsument Europa.
Anledningen till namnbytet är att många har haft svårt att förstå vad ECC Sverige står för. Inte heller det fullständiga engelska namnet, European Consumer Centre, har bidragit till någon klarhet.
– Genom att byta tillbaka till Konsument Europa tror vi att det blir enklare att förklara vilka vi är och vilket stöd vi kan ge konsumenter genom vår tjänst tillsammans med Konsumentverket, säger Nadia Boussaid Petersson som är direktör för Konsument Europa.
Precis som tidigare kommer konsumenter som har gränsöverskridande problem inom EU, Norge, Island och Storbritannien i kontakt med Konsument Europa via Konsumentverkets vägledning. Konsument Europa arbetar förebyggande med att ge information om konsumenters rättigheter inom EU. Vid en tvist kan Konsument Europa, i vissa fall, även medla med företag genom ECC-nätverket.
Fakta
Konsument Europa är en del av EU-nätverket European Consumer Centres Network som består av konsumentkontor i 29 länder. Kontoren finns i varje EU-land samt i Island och Norge. Vi har även ett samarbete med ett konsumentkontor i Storbritannien. De olika ECC-kontoren finansieras av EU-kommissionen och nationella myndigheter. Konsument Europa medfinansieras av EU samt av Konsumentverket.
Fler nyheter
Samarbete mot oseriösa nätbutiker stoppade misstänkta bedrägerier för 134 miljoner
Konsumentverket, Polismyndigheten och flera storbanker har skapat en ny rutin för att effektivt kunna identifiera och stoppa misstänkta bedrägerier.
Nyhet
12 maj 2025
Coca-Cola lovar ta bort vilseledande miljöpåståenden
Efter en EU-gemensam insats, där Konsumentverket har tagit täten, så har Coca-Cola lovat ta bort vilseledande miljöpåståenden
Nyhet
6 maj 2025
Rapportering av regeringsuppdrag om brister i företagens kundtjänster
Många konsumenter upplever problem med företags kundtjänst. Nu har Konsumentverket lämnat sin rapport till regeringen.
Nyhet
30 april 2025