40 förlorade miljarder varje år – hur minskar vi konsumentskadan?
Torsdag den 27 juni 2024 arrangerar Konsument Europa, tillsammans med Sveriges Konsumenter, ett seminarium i Almedalen i Visby på temat konsumentskada.
Misslyckade köp av varor och tjänster kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Många av problemen uppstår när vi handlar på nätet, som vid dropshipping. Då kan det se ut som att vi handlar från en svensk sajt, men varan kan skickas från var som helst i världen. Vissa konsumentgrupper är särskilt utsatta; hit hör till exempel äldre och personer med funktionsnedsättning.
Sveriges Konsumenter och Konsumentverkets Konsument Europa utgår från verkliga berättelser som kommit in till våra rådgivare och vi bjuder in till dialog om vilka förändringar som skulle behövas för att minska konsumenternas utsatthet. Bland annat diskuterar vi hur vi kan hjälpa konsumenter på bästa sätt för att minska konsumentskadan och hur konsumenter kan undvika att råka illa ut på den digitala marknaden.
Medverkande
Moderator: Johanna Hållén, Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Paneldeltagare:
Nadia Boussaid Petersson, Chef för Konsument Europa, Konsumentverket
Maria Wiezell, Konsumentvägledare, expert på konsument och konsumentjuridik, Sveriges Konsumenter
Martina Elfgren, Chef för internationella enheten, Svensk Handel
Erik von Pistohlkors, Biträdande chef, EU-kommissionen i Sverige
Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "Sal B 23" klockan 16.30–17.15
Fler nyheter
Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
Aggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Nyhet
28 mars 2025
KO-förbud mot Bostadslistan
Reva Media AB erbjuder information om lediga bostäder för bara 9 kronor. Men de är inte tydliga med att det övergår i ett abonnemang på 349 kronor i månaden.
Nyhet
17 mars 2025
Många nätbutiker som säljer secondhand-varor ger bristande information om rätten att returnera varor
Det visar en granskning från EU-kommissionen som bland annat Konsumentverket har deltagit i.
Nyhet
7 mars 2025