Problem med bussresa

Är bussen försenad? Eller har du blivit av med ditt bagage? Du kan ha rätt till ersättning om du får problem med din bussresa.

Innan du läser:

Denna information gäller för bussresor inom Sverige som är 15 mil eller längre och för bussresor inom EU som är längre än 25 mil.

Har du rest med en buss i kollektivtrafiken? Läs istället sidan om kollektivtrafik:

Kollektivtrafik

Resa med buss – tänk på det här

  • Blir din bussresa inställd har du rätt att bli ombokad eller få pengarna tillbaka.

  • Har din bussresa blivit försenad kan du ha rätt till ersättning.

  • Du har ingen ångerrätt när du köper en bussbiljett. 

Dina rättigheter som bussresenär

  • Om bussen är inställd

    Bussbolaget ska erbjuda dig att välja bland följande alternativ om din bussresa är inställd:

    • Att bli ombokad till en likvärdig resa.
    • Pengarna tillbaka för biljetten. Återbetalningen ska ske inom 14 dagar från det att du begärt det.

    Om bussen är försenad mer än 120 minuter

    Om din bussresa vid avgång är försenad med minst 120 minuter ska bussbolaget erbjuda dig att välja bland följande alternativ:

    • Att genomföra resan till slutdestinationen med den försenade bussen.
    • Att bli ombokad till en likvärdig resa utan att det kostar dig något.
    • Att avbryta resan och få pengarna tillbaka för biljetten. Återbetalningen ska ske inom 14 dagar från det att du begärt det.

    Kompensation och skadestånd

    Om du blivit erbjuden ovanstående alternativ, vid inställd eller minst 120 minuter försenad resa, har du inte rätt till något ytterligare.

    Har bussbolaget inte erbjudit dig ombokning eller återbetalning har du däremot rätt att få pengarna tillbaka för biljetten och ekonomisk kompensation. Du kan även ha rätt till skadestånd.

    Kompensation

    Du kan ha rätt till kompensation motsvarande 50 procent av biljettpriset. Du ska få kompensationen inom en månad från det att du begärt den från bussbolaget.

    Skadestånd

    Erbjuder inte bussbolaget ombokning kan du ha rätt att kräva skadestånd för att du har ordnat en egen transport till slutdestinationen. Du måste försöka hålla nere kostnaderna för transporten.

    Du kan inte kräva skadestånd för till exempel utebliven arbetsinkomst eller missat ett evenemang. 

    Om bussen är försenad mindre än 120 minuter

    Om förseningen är mindre än 120 minuter kan du, enligt lag, inte kräva någon ersättning. Vissa bussbolag erbjuder ändå någon form av kompensation. Det framgår i så fall i deras villkor.

    Rätt till mat, dryck och boende när bussen är försenad

    Om din bussresa enligt tidtabellen är längre än tre timmar lång och dessutom försenad med minst 90 minuter, är bussbolaget skyldig att erbjuda dig snacks, mat och dryck i förhållande till hur försenad bussen är. Detta gäller bara om det är praktiskt möjligt för bussbolaget att ordna det.

    Om förseningen gör att du måste övernatta under resan, ska bussbolaget stå för boende och transport till boendet. Bussbolaget är skyldig att ordna boende till dig i max två nätter för max 80 euro per natt.

    Din rätt till boende gäller inte om den inställda eller försenade bussresan beror på en naturkatastrof eller svårt väder som gör bussresan omöjlig eller osäker att genomföra.

  • Du har ingen ångerrätt enligt lag när du köper en bussbiljett. Du kan alltså inte ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Du kan heller inte kräva att få boka om resan.

    Villkoren för din biljett avgör om du kan omboka eller avboka resan och få tillbaka pengarna. Läs villkoren för att ta reda på vad som gäller.

  • Är bussen med i en olycka så att ditt bagage skadas? Då har du rätt till ersättning från bussbolaget. Ersättningen ska motsvara värdet på det skadade bagaget.

    Försvinner eller skadas ditt bagage av någon anledning som inte beror på bussbolaget? Då kan du inte kräva ersättning enligt någon lag. Men vissa bussbolag har ändå villkor som ger dig rätt till ersättning i en sådan situation. Läs villkoren för att se vad som gäller.

    Du kan kontakta ditt försäkringsbolag om bussbolaget inte tar ansvar för ditt försvunna eller skadade bagage. Ibland kan du få ersättning via din hemförsäkring.

  • Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och resebolaget inte kommer överens, till exempel om ersättningen för en försening.

    ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

    En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

    Vad kostar det att anmäla till ARN?

    Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att resebolaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

    Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

    • Resebolaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
    • Den summa du och resebolaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
    • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till resebolaget första gången.

    Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 11 februari 2022

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen