Problem med flyttfirma
Vilka rättigheter har du när du anlitat en flyttfirma? Läs om vad som gäller om du hamnat i en tvist med en flyttfirma. Kanske är flyttfirman inte klar i tid, dök inte upp eller har tappat bort eller skadar något? Läs också vad som gäller om ni inte är överens om priset eller om du vill ångra köpet.
Missnöjd med flyttfirma? Tänk på det här.
Är flyttfirman inte klar i tid kan du ha rätt till ersättning.
Det kan gå att få ersättning om flyttfirman skadat eller tappat bort något.
Flyttfirman kan inte kräva att du ska betala mer för att de inte är klara i tid.
Du har ingen ångerrätt när du beställer en flyttjänst. Men du kan ha möjlighet att avbeställa tjänsten.
Mer om tvist med flyttfirma
Dök inte flyttfirman upp i tid? Kom de senare än ni bestämt? Eller tog arbetet längre tid än vad ni kommit överens om? Då kan du i första hand kräva att firman gör klart arbetet så snart som möjligt.
Kan inte flyttfirman göra klart arbetet i tid? Då kan du anlita en annan firma för att bli klar med flytten.
Har du redan betalat till den första flyttfirman? Då ska den firman ersätta dig för kostnaden du får när du måste anlita någon annan.
Det är viktigt att ha ett skriftligt avtal för vilken tid som gäller eller hur många timmar flyttfirman har på sig.
Hålla inne med betalningen
När flyttfirman inte är klar i tid kan du hålla inne med betalningen så länge. Men du kan bara hålla inne med en så stor del av betalningen som motsvarar ditt krav. Skriv till flyttfirman och förklara vilken del av fakturan du inte betalar. Skriv också varför.
Ersättning för kostnader
Har du fått andra kostnader på grund av att flyttfirman inte är klar i tid? Då kan du ha rätt att kräva ersättning för de kostnaderna. Men du måste kunna visa kvitton eller liknande. Kostnaderna måste ha en direkt koppling till förseningen.
Du kan inte kräva ersättning för förseningen i sig.
Om flyttfirmans försening beror på dig
Är flyttfirman försenad på grund av dig? Till exempel om du inte lämnat rätt information om vad som ska flyttas? Då kan flyttfirman kräva att du betalar mer.
Har flyttfirman gjort fel? Till exempel inte flyttat alla saker eller beräknat fel transportutrymme? Då kan du reklamera tjänsten.
I första hand kan du kräva att flyttfirman åtgärdar felet så snart det är möjligt.
Hålla inne med betalningen
Du kan hålla inne med betalningen tills felet är åtgärdat. Men du kan bara hålla inne så stor del av betalningen som motsvarar ditt krav.
Ersättning för kostnader
Har du fått andra kostnader på grund av att flyttfirman gjort fel, till exempel fått anlita en annan flyttfirma eller fått köra själv? Då kan du ha rätt att kräva ersättning för de kostnaderna. Du måste kunna visa kvitton eller liknande. Kostnaderna måste ha en direkt koppling till förseningen.
Du har rätt att kräva ersättning om flyttfirma skadat eller tappar bort något.
Det finns en överenskommelse mellan flyttbranschen och Konsumentverket som heter Bohag 2010. Där i står vad som gäller när du anlitar en flyttfirma. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
Är flyttfirman inte ansluten till någon av organisationerna? Det som står i Bohag 2010 ses ändå som god sed på marknaden. Det betyder att alla företag inom branschen förväntas följa riktlinjerna.
Enligt överenskommelsen ska flyttfirman åtgärda eller ersätta dig för skadan eller det de tappat bort. Om företaget kan laga skadan ska de få chansen att göra det. Annars kan du begära ersättning som motsvarar vad det kostar att laga det trasiga. Har något blivit helt förstört? Då kan du kräva ersättning som motsvarar värdet på det skadade. Du kan som regel inte hålla inne med en del av betalningen på grund av skada.
Du kan, utöver att kräva ersättning för eventuella skador, ha rätt att göra ett prisavdrag motsvarade felet. Företaget kan ha gjort fel om de inte utfört arbetet så som ni kommit överens om eller på det sätt som du ska kunna räkna med. Du ska till exempel kunna räkna med att de tar hand om dina möbler på ett passande sätt.
Bevis på att flyttfirman orsakat skadan
Du behöver kunna visa att det är flyttfirman som orsakat skadorna för att kunna ställa krav. Kanske kan du använda bilder på hur möbeln eller någon annat egendom såg ut innan du anlitade flyttfirman? Om de tappat bort något kanske du har en lista på vad som skulle flyttas?
Om flyttfirman skadat något i hemmet
Har flyttfirman skadat något i ditt hem, till exempel repat golvet? Då kan du ställa krav på att de ska ersätta dig för skadan. Du kan inte hålla inne en del av betalningen, men du kan kräva att företaget ersätter dig ekonomiskt.
Ersättningen du kräver ska motsvara kostnaden för att laga skadan. Du ska inte hamna i en bättre sits än du var i innan skadan. Har du till exempel fått en repa i golvet är det inte rimligt att du får hela golvet utbytt utan kostnad.
Du behöver kunna visa att det är flyttfirman som orsakat skadan.
Har du och flyttfirman kommit överens om ett visst pris är det också det du ska betala. Har ni ingen överenskommelse ska du betala vad som är skäligt.
Vad som är skäligt bedöms från fall till fall. Man får ta hänsyn till exempelvis arbetets omfattning och vad andra flyttfirmor i samma område har för priser.
Vill flyttfirman ha mer betalt för att de inte är klara i tid?
Flyttfirman kan inte kräva att du ska betala mer än vad ni kommit överens om för att de inte är klara i tid.
Är flyttfirman försenad på grund av dig?
Har du till exempel inte lämnat rätt information om vad som ska flyttas kan flyttfirman ha rätt att kräva mer betalt. Därför är det viktigt att du och flyttfirman från början har en tydlig överenskommelse om vad som ska flyttas, vad det ska kosta och hur lång tid det ska ta.
Vill flyttfirman ha betalt fast du avbeställt tjänsten?
Kan du bevisa att du avbeställt tjänsten mer än 15 dagar innan flytten ska du inte behöva betala. Får du ändå en faktura kan du protestera mot den. Det ska du i så fall göra skriftligen, till exempel via mejl. Skriv och förklara att du inte tänker betala och varför.
Kan du inte bevisa att du avbeställt tjänsten i rätt tid? Då kan du ändå behöva betala. Därför är det viktigt att du avbeställer skriftligen.
Du har ingen ångerrätt enligt lag när du beställer en flyttjänst. För att du ska kunna ångra köpet måste du och flyttfirman kommit överens om det när du beställde tjänsten.
Du kan alltid avbeställa tjänsten om du inte längre är i behov av den, men du kan behöva betala hela eller delar av tjänsten.
Rätt att avbeställa enligt en överenskommelse
Det finns en överenskommelse mellan flyttbranschen och Konsumentverket. Den heter Bohag 2010. Överenskommelsen innehåller riktlinjer om vad som gäller när du anlitar en flyttfirma. Den säger bland annat att du kan avbeställa en flyttjänst kostnadsfritt i upp till 15 dagar innan flytten.
Är det mindre än 15 dagar kvar? Då kan du ändå avbeställa tjänsten, men flyttfirman kan kräva ersättning för det arbete de utfört samt kostnader de drabbas av till följd av din avbeställning.
Behöver du avboka senare på grund av att du drabbas av något oförutsett som till exempel sjukdom eller arbetslöshet? Då behöver du endast betala för eventuellt arbete som redan utförts.
Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen. Är inte flyttfirman ansluten till någon av organisationerna? Reglerna i branschöverenskommelsen ses ändå som god sed på marknaden. Det betyder att alla företag inom branschen förväntas följa riktlinjerna.
Kontakta alltid till flyttfirman skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att och när du klagade.
Beskriv tydligt vad du vill, till exempel att du vill avbeställa tjänsten. Vill du klaga på fel ska du beskriva felen och vilka krav du har. Bifoga bilder som visar bristerna.
Kräver du ersättning för extra kostnader du fått? Skicka med kvitton eller liknande som bevis.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka sex månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Pröva tvisten i domstol
Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.
Du kan göra en anmälan till oss på Konsumentverket om du vill uppmärksamma felaktiga och oskäliga avtalsvillkor.
Konsumentverket hjälper inte dig i ditt enskilda fall, men anmälningar är viktiga för vårt tillsynsarbete. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna och kan agera mot dem som inte gör det.
Granskad: 15 februari 2024