Paketresearrangör i konkurs

Har din paketresa ställts in eller avbrutits på grund av att företaget gått i konkurs? Då finns det olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti.

Tänk på det här

  • Det finns ett skydd för just konkurser via resegarantin hos Kammarkollegiet. Du måste ansöka om ersättning inom tre månader från det att du fick information om att resan ställs in.

  • Har du betalat resan med kreditkort kan du vända dig till banken för att göra en reklamation. Det kallas att du använder dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

  • Presentkort hos paketresearrangören blir tyvärr ofta värdelösa om arrangören går i konkurs.

  • Allmänna reklamationsnämnden prövar inga ärenden där företaget har gått i konkurs.

Dina rättigheter när paketresearrangören gått i konkurs

  • Alla paketresor omfattas av paketreselagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar. Skulle arrangören till exempel gå i konkurs skyddas du av en resegaranti. Det innebär att du kan kräva ersättning för din resa om resan ställs in på grund av en konkurs. Resegarantin gäller inte för reguljära flygbiljetter, utan bara för paketresor.

    Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställs in.

    Om resegaranti på Kammarkollegiets webbplatsExtern länk

    Resegaranti inom EU

    Alla paketresearrangörer inom EU, Norge och Island ska ha resegarantier. Även om du bokat resan hos en paketresearrangör som har sitt säte i ett annat EU-land än Sverige ska det därför finnas en resegaranti som skyddar dig vid en konkurs.

    Du kan kontakta våra vägledare om du behöver mer information om hur du kan komma i kontakt med den som ansvarar för resegarantin. Vi ger kostnadsfri vägledning.

    Kontakta Konsumentverkets vägledare

  • När du köpt något på kredit eller via faktura kan du ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är vanligtvis banken.

    Du kan alltså vända dig till banken för att kräva återbetalning om du betalat resan på kredit och företaget går i konkurs. Det kallas att du använder din invändningsrätt. Invändningsrätten finns reglerad i konsumentkreditlagen. Kontakta banken och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten.

  • Vanligtvis gäller inte din hemförsäkring eller andra reseförsäkringar vid konkurser.

    Läs försäkringsvillkoren eller kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller kring de försäkringar du har.

    Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå om du behöver vägledning kring försäkringsfrågor.

    Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplatsExtern länk

  • Om paketresearrangören har gått i konkurs kan du rikta krav på ersättning mot konkursboet via konkursförvaltaren. Ofta har ett konkursbo andra skulder som prioriteras högre än skulder till konsumenter. Det gör att det troligtvis är svårt för dig att få tillbaka några pengar på det sättet.

    Kontakta konkursförvaltaren skriftligen om du ändå vill prova att rikta krav mot konkursboet. Förklara vad du kräver ersättning för. Du måste vara tydlig med de krav du har. Skicka också med ett bevis på köpet av resan, till exempel bokningsbekräftelsen.

  • Har du ett presentkort hos en paketresearrangör som gått i konkurs? Tyvärr blir det presentkortet troligtvis helt värdelöst.

Granskad: 4 mars 2022

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du nytta av innehållet på den här sidan?