Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
När du anlitar en bilverkstad ansvarar verkstaden för att bilen inte skadas medan den är inlämnad. Har bilen fått skador när den varit på verkstaden kan du ha rätt att kräva ersättning.
Bilen skadad på verkstad – tänk på det här
Du kan ha rätt till ersättning om bilen fått skador när den varit på verkstaden.
Du måste kunna bevisa att det är verkstaden som orsakat skadorna för att kunna kräva ersättning.
Det är viktigt att du dokumenterar skadorna, till exempel med bilder.
Välj vad du vill läsa mer om
Verkstaden ansvarar för att bilen inte skadas medan den är inlämnad. Verkstaden är också skyldig att förvara bilen på ett säkert sätt, till exempel i ett låst utrymme inomhus eller i ett inhägnat område.
Du måste bevisa att verkstaden orsakat skadan
Det är som regel du som ska bevisa att det är verkstaden som orsakat skada på din bil. Därför kan det vara bra att fotografera eller filma bilen innan du lämnar in den.
Klaga till verkstaden
Har din bil skadats medan den varit på verkstaden? Då ska du klaga till verkstaden. Klaga så fort som möjligt. Gå gärna igenom bilen redan när du hämtar den. Dokumentera även skadorna genom att filma eller ta bilder.
När verkstaden inte ansvarar för skador
Verkstadens ansvar upphör när du hämtat bilen, eller när de överlämnat bilen och nycklarna till dig. Samma sak gäller om de placerat bilen och nycklarna på en plats ni kommit överens om. Då ansvarar verkstaden inte heller längre för bilen.
Kan verkstaden visa att de har gjort sitt jobb på rätt sätt och inte varit oansvariga eller slarviga, är de inte heller ansvariga för skador som uppstår.
Ansvarar inte verkstaden för skadan? Då kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se om skadan täcks av försäkringen.
Du kan ha rätt att kräva ersättning från verkstaden för skador de orsakat på din bil. Tänk på att det som regel är du som måste bevisa att verkstaden orsakat skadorna.
Vad du kan kräva för ersättning beror på vad det är för skada. Ersättningen kan motsvara den kostnad du får för att åtgärda skadan. Det finns alltså inga bestämda belopp du kan kräva när en skada uppstått.
Kontakta även ditt försäkringsbolag
Det kan vara bra att även kontakta ditt försäkringsbolag för att rapportera vad som hänt.
Om ditt försäkringsbolag står för skador verkstaden orsakat kan du kräva att verkstaden ersätter dig för självrisken.
Åtgärda skadan på plats hos verkstaden
Om verkstaden har möjlighet att själva åtgärda skadan kan du kräva att de åtgärdar skadan istället för att du får ekonomisk ersättning. Det ska i så fall ske kostnadsfritt.
Vill verkstaden reparera skadan själva, till exempel för att det blir billigare för dem? Då behöver du som regel gå med på det. Ett undantag kan vara om du har något särskilt skäl för att motsätta sig det, till exempel om du kan visa att de inte har rätt kompetens att åtgärda skadan.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och verkstaden inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att verkstaden ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.