Du har ingen ångerrätt enligt lag när du beställer en flyttjänst. För att du ska kunna ångra köpet måste du och flyttfirman kommit överens om det när du beställde tjänsten.
Du kan alltid avbeställa tjänsten om du inte längre behöver den. Men du kan ändå behöva betala för hela eller delar av tjänsten.
Rätt att avbeställa en flyttjänst enligt en överenskommelse
Det finns en överenskommelse mellan flyttbranschen och Konsumentverket. Den heter Bohag 2010. Överenskommelsen innehåller riktlinjer om vad som gäller när du anlitar en flyttfirma. Den säger bland annat att du kan avbeställa en flyttjänst kostnadsfritt i upp till 15 dagar innan flytten.
Är det mindre än 15 dagar kvar? Då kan du ändå avbeställa tjänsten. Men flyttfirman kan kräva ersättning för det arbete de utfört och för kostnader de drabbas av på grund av din avbeställning.
Behöver du avboka senare för att du drabbas av något du inte kunde förutse, till exempel sjukdom eller arbetslöshet? Då behöver du bara betala för eventuellt arbete som flyttfirman redan utfört.
Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
Är inte flyttfirman ansluten till någon av organisationerna? Reglerna i branschöverenskommelsen ses ändå som god sed på marknaden. Det betyder att alla företag inom flyttbranschen förväntas följa riktlinjerna.