Anlita flyttfirma – tips vad du ska tänka på

En flytt kan vara förknippat med stress och mycket att göra. Att anlita en flyttfirma för att få hjälp vid en flytt kan göra det enklare. Men det finns några saker som är bra att ha koll på.

Att tänka på när du anlitar flytthjälp

  • Välj en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010.

  • Ta in offerter från olika flyttbolag innan du bestämmer dig.

  • Se till att ha ett skriftligt avtal med flyttfirman.

  • Du har ingen lagstadgad ångerrätt på flyttjänster men du kan avbeställa.

Mer om att anlita flyttfirma

  • Välj en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om.

    Kolla på flyttfirmans webbplats om de är anslutna till Bohag 2010 eller fråga dem.

    Bohag 2010

  • Börja med att ta in olika offerter innan du bestämmer dig för vem du ska anlita.

    Var tydlig med vad uppdraget gäller, till exempel om det är tunga möbler som du behöver hjälp att flytta. Det gör det lättare att få en korrekt prisuppgift och att kunna jämföra och välja vilket företag du vill anlita.

    Skriftligt avtal

    Se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom offerten.

    Det är bra att avtala om ett fast pris. Om ni kommer överens om ett ungefärligt pris får flyttfirman överskrida det med max 15 procent, om ni inte avtalar om något annat.

  • Du har ingen ångerrätt enligt lag när du beställer en flyttjänst. För att du ska kunna ångra köpet måste du och flyttfirman kommit överens om det när du beställde tjänsten.

    Du kan alltid avbeställa tjänsten om du inte längre behöver den. Men du kan ändå behöva betala för hela eller delar av tjänsten. 

    Rätt att avbeställa en flyttjänst enligt en överenskommelse

    Det finns en överenskommelse mellan flyttbranschen och Konsumentverket. Den heter Bohag 2010. Överenskommelsen innehåller riktlinjer om vad som gäller när du anlitar en flyttfirma. Den säger bland annat att du kan avbeställa en flyttjänst kostnadsfritt i upp till 15 dagar innan flytten.

    Är det mindre än 15 dagar kvar? Då kan du ändå avbeställa tjänsten. Men flyttfirman kan kräva ersättning för det arbete de utfört och för kostnader de drabbas av på grund av din avbeställning.

    Behöver du avboka senare för att du drabbas av något du inte kunde förutse, till exempel sjukdom eller arbetslöshet? Då behöver du bara betala för eventuellt arbete som flyttfirman redan utfört.

    Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.

    Är inte flyttfirman ansluten till någon av organisationerna? Reglerna i branschöverenskommelsen ses ändå som god sed på marknaden. Det betyder att alla företag inom flyttbranschen förväntas följa riktlinjerna.

  • Flyttfirman ska enligt lag ha ett yrkestrafiktillstånd. Kolla så att firman har det. Om de inte har trafiktillstånd kanske inte företagets försäkringar gäller om något händer, till exempel en trafikolycka.

    Kontrollera trafiktillstånd på Transportstyrelsens webbplats

Granskad: 15 februari 2024