Stöd till kommunal konsumentvägledning

Konsumentvägledning är en frivillig verksamhet för kommunerna att erbjuda. Konsumentverket stödjer den kommunala konsumentvägledningen med utbildning och information. Vårt stöd är frivilligt och kostnadsfritt att ta del av.

Läs om:

  • Vad konsumentvägledning är

  • Konsumentverkets stöd och utbildning

  • Stöd till kommuner som inte har konsumentvägledning

Välj vad du vill läsa mer om

  • Konsumentvägledning innebär att ge konsumenter information om deras rättigheter och skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning, samt svara på frågor inför och efter köp av varor och tjänster, till exempel vid reklamationer.

    Det kan också innefatta att ge stöd vid kontakt med företag, tolkning av avtal, anmälan till ARN och att göra kunskapshöjande insatser. Konsumentvägledningen erbjuds på olika sätt, till exempel via telefon, digitala kanaler eller fysiska besök.

  • Merparten av Konsumentverkets stöd till kommunala konsumentvägledare finns samlat på Portalen – en inloggningsskyddad webbplats. Där finns:

    • Kursutbud och ansökan
    • E-kurser, webbinarier och filmade föreläsningar
    • Nyheter, statistik och mediebevakare för omvärldsbevakning
    • Metodstöd
    • Forum för frågor och erfarenhetsutbyte med kollegor
    • Frågefunktionen Fråga experten 

    Nya konsumentvägledare får tillgång till Portalen genom att kontakta Konsumentverkets Portalensupport.

    Kontakta Portalensupport

    Utbildning

    Konsumentverket erbjuder kostnadsfri utbildning som är särskilt framtagen för kommunal konsumentvägledning. Utbudet består av:

    • En grundutbildning som ger en introduktion till yrket och som särskilt vänder sig till den som är ny i rollen.
    • Fortbildning som fokuserar på ämnen som har betydelse för yrkesutövningen.

    Uppgifter om verksamheten

    Konsumentvägledare ska fylla i aktuella uppgifter om verksamheten på Portalen. Uppgifterna visas på Konsumentverkets webbplats, så att invånarna lätt kan hitta rätt öppettider och kontaktvägar. Uppgifterna om verksamhetens omfattning används som underlag i Konsumentverkets nationella kartläggning av konsumentvägledning.

    Få hjälp från kommunal konsumentvägledning

  • Även en kommun som inte har konsumentvägledning kan få konsumentfrågor från invånare. Kommunen kan då hänvisa till Konsumentverkets vägledning. 

    Konsumentverkets vägledning till konsumenter 

    Konsumentverkets vägledare svarar på frågor om köp av varor och tjänster. De kan också hänvisa konsumenter vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunernas konsumentvägledning. Vägledning erbjuds på konsumentverket.se, via vår AI-chatt, telefon och mejl.

    Konsumentverkets vägledning till konsumenter 

Granskad: 27 juni 2025