Stöd till kommunal budget- och skuldrådgivning

Alla kommuner i Sverige ska enligt lag erbjuda budget- och skuldrådgivning till sina invånare. Konsumentverket stödjer den kommunala budget- och skuldrådgivningen med utbildning och information. Vårt stöd är frivilligt och kostnadsfritt att ta del av.

Läs om:

  • Lagstiftning och ansvar

  • Konsumentverkets rekommendationer

  • Utbildning och metodstöd

Välj vad du vill läsa mer om

  • Budget- och skuldrådgivning regleras i socialtjänstlagen (2025:400). Alla kommuner ska enligt socialtjänstlagen (13 kap 2§) erbjuda budget- och skuldrådgivning till personer med skulder.

    Socialnämnden ska enligt 13 kap 2§ i socialtjänstlagen erbjuda budget- och skuldrådgivning om en skuldsatt person behöver vägledning för att hitta långsiktiga lösningar på sina ekonomiska svårigheter. Insatsen ska även erbjudas under ett skuldsaneringsförfarande och till dess att en beviljad skuldsanering eller F-skuldsanering är helt avslutad.

    Socialstyrelsen har i uppdrag att ta fram föreskrifter och kunskapsstöd för socialtjänst. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tillsynsansvar för budget- och skuldrådgivningen.

    Rekommendationer för den kommunala budget- och skuldrådgivningen

    Konsumentverket har, på uppdrag av regeringen, tagit fram rekommendationer för att ge vägledning om verksamhetens innehåll, kvalitet och tillgänglighet. Rekommendationerna syftar till att säkerställa att alla i Sverige har tillgång till en likvärdig rådgivning, oavsett var man bor och vilka behov man har.

    Rekommendationer för den kommunala budget- och skuldrådgivningen

  • Merparten av Konsumentverkets stöd till budget- och skuldrådgivare finns samlat på Portalen – en inloggningsskyddad webbplats. Där finns:

    • Kursutbud och ansökan
    • E-kurser, webbinarier och filmade föreläsningar
    • Nyheter, statistik och mediebevakare för omvärldsbevakning
    • Metodstöd
    • Forum för frågor och erfarenhetsutbyte med kollegor
    • Frågefunktionen Fråga experten 

    Nya budget- och skuldrådgivare får tillgång till Portalen genom att kontakta Konsumentverkets Portalensupport.

    Kontakta Portalensupport

    Utbildning

    Konsumentverket erbjuder kostnadsfri utbildning som är särskilt framtagen för kommunal budget- och skuldrådgivning. Utbudet består av:

    • En grundutbildning som ger en introduktion till yrket och som särskilt vänder sig till den som är ny i rollen.
    • Fortbildning som fokuserar på ämnen som har betydelse för yrkesutövningen.

    Uppgifter om verksamheten

    Budget- och skuldrådgivare ska fylla i aktuella uppgifter om verksamheten på Portalen. Uppgifterna visas på Konsumentverkets webbplats, så att invånarna lätt kan hitta rätt öppettider och kontaktvägar. Uppgifterna om verksamhetens omfattning används som underlag i Konsumentverkets nationella kartläggning av budget- och skuldrådgivning.

    Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

  • Boss+ är ett webbaserat ärendehanteringssystem som Konsumentverket har tagit fram särskilt för kommunal budget- och skuldrådgivning. Verktyget underlättar planering, uppföljning och dokumentation i det dagliga arbetet. Genom att använda Boss+ kan budget- och skuldrådgivare bland annat:

    • Få överblick över rådsökanden, se hur många som står i kö och följa ärendenas gång.
    • Hantera besök, skapa anteckningar och påminnelser till både rådgivare och den rådsökande.
    • Enkelt hämta in personuppgifter och skuldutdrag från Skatteverket och Kronofogden.

    Boss+ erbjuds till alla kommuner. För att komma i gång behöver kommunen teckna avtal med och köpa licens av Konsumentverket. Ett avtal för Boss+ samt ett avtal för personuppgiftbiträde upprättas enligt Sveriges Kommuner och Regioner, SKR:s riktlinjer.

    För att få mer information om eller tillgång till Boss+, kontakta oss via Portalensupporten.

    Kontakta Portalensupport

Granskad: 27 juni 2025