Vägledning för konsumenter (före detta Hallå konsument)

Du som är konsument kan få vägledning av oss på Konsumentverket. Vi svarar på frågor om köp av varor och tjänster. Vår vägledning för konsumenter hette tidigare Hallå konsument. Vägledningen är ett samarbete mellan flera myndigheter och konsumentbyråer.

Hur kan du få vägledning?

  • I första hand kan du läsa här på webbplatsen under fliken Konsument. Där finns svaren på de flesta frågor vi kan vägleda dig inom.

  • Du kan även leta bland våra vanliga frågor och svar.

  • Du kan också använda vår AI-chattExtern länk. Där svarar vår AI-assistent på många frågor utifrån informationen som finns till konsumenter här på webbplatsen. Du pratar inte med någon riktig person.

  • Hittar du inte svaret kan du kontakta våra vägledare via formulär, telefon eller chatt.

Om vår vägledning till konsumenter

  • Våra vägledare kan:

    • svara på frågor kring vad som gäller när du köpt något (till exempel kring reklamation och ångerrätt)
    • informera om hur du kan handla miljömässigt hållbart
    • hjälpa dig vidare till Konsument Europa (när du köpt något från ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien)
    • hjälpa dig vidare till andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning.

    Vad vi inte kan hjälpa dig med

    Det finns några saker våra vägledare inte kan hjälpa dig med. Vi kan till exempel inte:

    • kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag
    • bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal
    • vägleda kring frågor som rör avtal mellan företag
    • hjälpa dig med skoluppgifter
    • hjälpa dig att skriva en anmälan till ARN
    • hjälpa dig att skriva en ansökan till domstol.
  • Konsumentverket samverkar med flera andra myndigheter och konsumentbyråer kring vägledningen till konsumenter. Bland annat bidrar flera av myndigheterna och byråerna med information till vår webbplats.

    Hitta alla aktörer som ingår i samarbetet

  • Du kan få rådgivning av Konsument Europa om du handlat från ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien. Konsument Europa kan också medla mellan dig och ett företag om ni inte kommer överens.

    Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor. I vissa fall kan vi dela ditt ärende med ett kontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.

    Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU-kommissionen.

    När du handlat från ett annat EU-land

  • Många kommuner erbjuder också konsumentvägledning. De kommunala vägledarna kan ofta ge dig ett mer personligt stöd än vad vi kan.

    Kommunal konsumentvägledning

  • Konsumentverkets verksamhet med att vägleda konsumenter hette tidigare Hallå konsument. Vi slutade använda namnet Hallå konsument i februari 2025. Men du kan fortfarande få samma vägledning som tidigare.

Granskad: 7 april 2025

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du nytta av innehållet på den här sidan?