Hur ett tillsynsärende går till

När vi får kännedom om ett konsumentproblem som har stor betydelse för många konsumenter har vi möjlighet att starta ett ärende. Information om problemet kan vi få på många sätt, till exempel genom anmälningar, kontakt med andra myndigheter eller omvärldsbevakning.

Så här går hanteringen av ett ärende till

  • I vårt tillsynsarbete prioriterar vi alltid de mest angelägna konsumentproblemen inom respektive marknad. Vi prioriterar även utifrån ett marknadsövergripande perspektiv.

    Vi kollar på hur stor konsumentskada, ekonomisk skada eller hälsorisk en viss affärsmetod orsakar eller kan orsaka.

    Du som gjort en anmälan till oss får inget besked om din anmälan inneburit att vi inlett ett tillsynsärende mot företaget eller inte.

  • Om materialet anses tillräckligt för att öppna ett tillsynsärende kontaktar vi företaget och informerar om den misstänkta överträdelsen. Företaget ska då återkomma med svar om vilka åtgärder de planerar för att rätta till överträdelsen.

    Ibland behöver vi kontakta företaget för mer information innan vi kan avgöra om en överträdelse har skett eller inte.

    I vårt diarium kan du se vilka anmälningar och ärenden vi har registrerade mot ett visst företag.

    Sök anmälningar och ärenden i vårt diarium

  • Om företaget går med på att rätta till bristerna, eller undanröjer risken med en farlig vara eller tjänst, avslutar vi ärendet. Vi kan också avsluta ärendet om vi, efter företagets svar, bedömer att inget fel har begåtts.

    Om vi inte kan komma överens med företaget har vi möjlighet att lämna över ärendet till Konsumentombudsmannen (KO). Överlämning till KO kan göras i alla ärenden utom de som handlar om varors och tjänsters säkerhet. I sådana ärenden kan Konsumentverket förelägga företag att vidta korrigerande åtgärder och i yttersta fall förbjuda dem att sälja en vara eller tjänst.

    KO kan utfärda ett förbudsföreläggande eller ett informationsföreläggande, om rättsläget bedöms klart.

    KO kan också lämna in en ansökan om stämning till domstol. Till exempel om

    • rättsläget är oklart
    • överträdelsen är av särskilt allvarlig art eller omfattning
    • överträdelsen berör särskilt viktiga konsumentintressen.

    Konsumentverkets arbete med tillsyn

    När det gäller tullärenden, där varor som importeras till Sverige inte uppfyller gällande krav, kan dessa stoppas från att komma ut på marknaden. I sådana fall gäller som regel inte möjligheten till frivillig rättelse för företagen.

    Tullkontroll vid import på våra informationssidor till företag

Granskad: 5 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?