Ett förbud eller åläggande ska som huvudregel kombineras med vite. Det innebär att om ditt företag bryter mot ett åläggande eller förbud behöver du betala vitet. Även andra som har handlat för ditt företags räkning kan förbjudas eller åläggas vid vite.
Marknadsstörningsavgift
Om ditt företag medvetet eller omedvetet brutit mot bestämmelserna i marknadsföringslagen kan företaget åläggas att betala en särskild avgift. Avgiften kallas för marknadsstörningsavgift och det är en domstol som beslutar om avgiften ska åläggas och storleken på avgiften.
Vid bedömning av om marknadsstörningsavgift ska åläggas ska hänsyn tas till överträdelsens art, varaktighet, omfattning och spridning.
Marknadsstörningsavgiften är lägst 10 000 kronor och högst 4 procent av årsomsättningen under föregående år. Storleken på avgiften bedöms bland annat utifrån hur allvarlig överträdelsen är.
Se Konsumentverkets senaste rättsärenden under Aktuellt här på webbplatsen:
Aktuellt: Mål, domar och förelägganden
Andra konsekvenser
Företag som bryter mot marknadsföringslagen kan samtidigt bryta mot annan lagstiftning som får konsekvenser för företaget. Har ditt företag exempelvis sålt en vara som inte stämmer överens med beskrivningen vid försäljningen kan varan ses som felaktig enligt konsumentköplagen. Det kan exempelvis innebära att konsumenter får rätt till prisavdrag.
Mer om företags rättigheter och skyldigheter här på webbplatsen