Konsumenttjänstlagen - för företag

Konsumenttjänstlagen gäller när du som företagare säljer tjänster till en konsument. Lagen gäller arbete på lösa saker, förvaring av lösa saker och arbete på fast egendom. Du får inte vilseleda konsumenter om när lagen gäller. Det kan strida mot marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen.

Tänk på

  • Konsumenttjänstlagen gäller när du som företag säljer tjänster till en konsument. Lagen är tvingande.

  • Lagen gäller arbete på lösa saker, förvaring av lösa saker och arbete på fast egendom.

  • Om en tjänst bedöms vara felaktig har konsumenten rätt att hålla inne hela eller del av betalningen.

  • Du är skyldig att ge en specificerad räkning för tjänsten om konsumenten begär det.

Regler för konsumenttjänstlagen

  • Konsumenttjänstlagen gäller när du som företag säljer tjänster till en konsument. Lagen är tvingande. Du får inte vilseleda konsumenter om när lagen gäller. Ett sådant agerande kan strida mot marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen (10 § MFL, 3 § AVLK).

    Lagen gäller:

    • arbete på lösa saker, till exempel reparation av bil eller tv,
    • arbete på fast egendom, byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, till exempel husrenoveringar eller målningsarbeten.
    • förvaring av lösa saker, till exempel magasinering av möbler eller förvaring av båt.

    Exempel när lagen inte gäller:

    • behandling av personer eller levande djur,
    • tillverkning av saker,
    • varor med tillhörande installationstjänst,
    • reparationsarbete som du som företagare utför på grund av fel i en vara eller tjänst (1-2 § KTjL).

    Konsumenttjänstlagen i sin helhet på riksdagens webbplats

  • Konsumenttjänstlagen innehåller regler om konsumenters rättigheter om tjänsten är felaktig.

    En tjänst är felaktig om:

    • resultatet inte är fackmässigt utfört (9 § KtjL),
    • tjänsten inte utförs enligt gällande säkerhetsföreskrifter (9 § KtjL),
    • resultatet inte stämmer överens med vad du som företagare och konsumenten har avtalat (9 § KtjL),
    • tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen (9 § KtjL),
    • om du har låtit bli att utföra tilläggsarbete som du är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada. Det är ditt ansvar att informera konsumenten om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete (9 § KtjL),
    • resultatet inte stämmer överens med som har utlovats i näringsidkarens eller leverantörens marknadsföring (10 § KtjL).

    Du som företagare får inte använda dig av andra kriterier för att bestämma vad som är ett fel på tjänsten. Om du gör det kan det inte bara strida mot konsumenttjänstlagen utan även mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

    Utelämnande av viktig information om tjänstens egenskaper kan utgöra vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen (10 § MFL).

  • Om tjänsten anses felaktig kan konsumenten reklamera den. Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år (17 § KtjL).

    Du som företagare kan inte begränsa konsumentens reklamationsrätt genom exempelvis avtalsvillkor. Sådana villkor strider mot avtalsvillkorslagen (3 § AVLK).

    Är tjänsten felaktig har konsumenten rätt att hålla inne hela eller del av betalningen. Du är även skyldig att åtgärda felet genom att antingen:

    • reparera felet,
    • ge prisavdrag motsvarade felet,
    • låta konsumenten få häva köpet och ge pengarna tillbaka.

    Du får inte neka konsumenten de här rättigheterna. Du får inte heller tvinga konsumenten att välja andra åtgärdsalternativ som inte framgår av lagen. Sådana ageranden kan strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Du som företagare är försenad med uppdraget om tjänsten inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om ingen tid har avtalats, inom den tid som det normalt tar att slutföra en tjänst av det aktuella slaget (24 § KtjL). Det räknas också som en försening om du inte iakttar överenskomna tider om påbörjande av tjänsten eller arbetets förlopp (24 § KtjL).

    Det räknas inte som en försening om förseningen beror på konsumenten (24 § KtjL).

    Du får inte använda dig av andra kriterier för att bestämma vad som är en försening av tjänsten. Ett sådant agerande kan strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Konsumenten har rätt att hålla inne betalningen om du som företagare är försenad med tjänsten. Konsumenten får även kräva att du utför tjänsten eller häva avtalet. Konsumenten kan även kräva skadestånd för viss skada (25 § KtjL).

    Som företagare får du inte neka konsumenten de här rättigheterna. Du får inte heller tvinga konsumenten att välja andra åtgärdsalternativ som inte framgår av lagen. Om du gör det kan det strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Konsumenten ska betala det pris som framgår av avtalet. Framgår inget pris av avtalet ska konsumenten betala skäligt pris med hänsyn till bland annat tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningsätt för motsvarande tjänster (36 § KtjL).

    Har du lämnat en ungefärlig prisuppgift till konsumeneten får det angivna priset överskridas med högst 15 procent om ingen annan prisgräns avtalats om eller om du har rätt till särskilda pristillägg (36 § KtjL).

    Du är skyldig att ge konsumenten en specificerad räkning för tjänsten om denne begär det (40 § KtjL). Du måste även lämna tydlig prisinformation. Är informationen otydlig riskerar den att strida mot prisinformationslagen och marknadsföringslagen.

    Mer om prisinformation här på webbplatsen

  • Om konsumenten inte betalar i rätt tid, får du som företagare ställa in arbetet tills dess att konsumenten betalar. Du har också rätt till ersättning för eventuella förluster.

    Har du påbörjat arbetet är du skyldig att slutföra så pass mycket av arbetet att det inte finns risk för allvarlig skada för konsumenten (45 § KtjL).

    Handlar arbetet om en sak som har överlämnats till dig har du rätt att behålla den tills konsumenten har betalat (49-50 §§ KtjL).

    Är dröjsmålet väsentligt för dig, eller det finns starka skäl att anta att konsumenten inte kommer betala i tid, får du häva avtalet beträffande återstående del av tjänsten (46-47 §§ KtjL).

    Otydliga avtalsvillkor om betalning riskerar att strida mot avtalsvillkorslagen (3 § AVLK).

  • Om konsumenten avbeställer tjänsten innan den har slutförts har du rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Du har också rätt till ersättning för förlorad inkomst om du inte har kunnat ta på dig annat arbete (42 § KtjL).

    Mer om konsumenters rättigheter på våra webbsidor för konsumenter

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?