Protestera mot en faktura

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du kan protestera
när du fått en felaktig faktura.
Börja med att kontakta företaget
för att säga vad du tycker är fel.

Gör så här:

1.   Kontakta företaget

Börja med att mejla till företaget.
Berätta vad som blivit fel.

Ibland har företaget gjort ett misstag
de enkelt kan lösa
när du påpekar felet.

Vill företaget inte rätta till
det du tycker är fel?
Då kan du protestera mot fakturan
eller den del av fakturan
du tycker är fel.

Det kallas för att bestrida fakturan.

2.   Så protesterar du

Tala om för företaget
att du bestrider fakturan
och därför inte kommer betala.

Det är viktigt att du talar om varför
du tycker att fakturan är fel,
till exempel att priset inte stämmer.

Är det bara en del av fakturan
som är fel?
Då ska du betala
för delen som är rätt.

Berätta för företaget
hur mycket du betalar
och att du protesterar
mot resten av beloppet.

Kontakta företaget skriftligen.
Du kan till exempel skicka ett mejl.
Då kan du bevisa att du protesterat.

När du skriver till företaget behöver du ange:

  • fakturanummer

  • belopp

  • datum på fakturan

  • ditt namn och kontaktuppgifter.

Efter att du har protesterat

Företaget behöver inte svara dig
eller godkänna din protest mot fakturan.
Det räcker att de fått ditt meddelande
där du bestrider fakturan. 

Vill företaget ändå ha betalt från dig
måste de driva saken vidare.

Efter att du protesterat
kan du alltså vänta
för att se vad företaget gör.
Skickar företaget inte fler krav om betalning
behöver du inte göra något mer.

Om du får påminnelser, inkassokrav eller nya fakturor

Det kan hända att företaget
står fast vid sitt krav.
Kanske får du påminnelser
eller nya fakturor.
Eller så vänder sig företaget
till ett inkassobolag.

Om du får påminnelser på fakturor du bestridit

Du behöver inte protestera
mot en påminnelse
på den faktura
du redan protesterat mot.

Om du får inkassokrav

Ibland vänder sig företag till inkassobolag
för att få hjälp med att kräva in betalningen.

Att du får ett inkassokrav
betyder inte att du måste betala.
Det betyder inte heller att du fått
eller kommer få
en betalningsanmärkning.

Du kan bestrida ett inkassokrav
på samma sätt
som du bestrider en vanlig faktura.
Men du behöver skicka din bestridan
till inkassobolaget
som skickat kravet.
Det är viktigt att du berättar
varför du bestrider kravet.

Kontakta inkassobolaget skriftligen.
Du kan till exempel skicka ett mejl.

Om företaget skickar andra fakturor

Ibland skickar företaget nya fakturor,
som gäller något annat
än den faktura du protesterat mot.
Då måste du protestera igen.

Om företaget vänder sig till Kronofogden

Ibland vänder sig företag till Kronofogden
för att få hjälp med att kräva betalt.
Men du kan fortfarande protestera
om kravet är felaktigt.

Har företaget vänt sig till Kronofogden
får du ett brev från Kronofogden.
I brevet står det vad du ska göra
om du inte håller med om kravet
och hur lång tid du har på dig att svara.

Gör så här:

Meddela Kronofogden att kravet är felaktigt
så fort du kan.
I brevet från Kronofogden finns en svarstid.
Svarar du inom den tiden
får du ingen betalningsanmärkning.

Protesterar du mot Kronofogdens krav
behöver företaget få rätt i en domstol
för att kunna kräva att du betalar.

Säger företaget att du tackat ja till ett erbjudande?

Ibland säger ett företag
att du har tackat ja till ett erbjudande
fast du inte gjort det.
Då måste företaget bevisa
att du gjort en beställning.
Du kan be företaget visa underlag
som bevisar att du beställt något från dem.

Har du fått varor du inte beställt?

Finns det inget avtal mellan dig och företaget
är du inte skyldig att skicka tillbaka varor
företaget skickat till dig.

Vill företaget ha tillbaka varorna
eller om du inte vill ha kvar varorna
kan du kräva att företaget står för kostnaden
för att skicka tillbaka varorna.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.  

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?