Om Konsumentverket

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Konsumentverket är en statlig myndighet. 
Vi finns i Karlstad.
Vi arbetar med frågor  
som rör köp av varor och tjänster.  

Vad arbetar Konsumentverket för?

  • Att företag ska följa lagar som skyddar konsumenter.

  • Att det du köper ska vara säkert att använda.

  • Att konsumenter ska veta vad de har rätt till.

  • Att den som har svårt med ekonomin ska få hjälp. 

Så styrs Konsumentverket

Det står i lagar och förordningar 
vad vi ska göra och ansvara för.  
Riksdagen eller regeringen 
beslutar om lagarna och förordningarna.  

Konsumentombudsmannen 

Konsumentverkets högsta chef kallas generaldirektör.
Vår generaldirektör är också konsumentombudsman.  
Konsumentombudsmannen ser till  
att företagen följer reglerna  
som skyddar konsumenter. 
Vi kan ta en fråga till domstol.

Vägledning till konsumenter 

Vi svarar på frågor  
om du får problem  
med något du köpt.

Vi kan också berätta
om det finns andra som kan hjälpa dig. 

Genom våra vägledare  
når du Konsument Europa.

Konsument Europa kan hjälpa dig 
om du köpt något från ett annat land  
inom EU, Storbritannien, Island eller Norge. 

Har ett företag gjort fel? 

Tycker du att ett företag gjort fel? 
Eller är något du köpt inte säkert?  
Då kan du tipsa oss  
genom att göra en anmälan.  

Vi tar emot din anmälan. 
Sedan avgör vi 
om vi ska granska företaget  
eller produkten. 

Du får ingen hjälp av oss 
efter din anmälan.  

Kontakta Konsumentverket 

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?