Klaga på en vara

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du har rätt att reklamera
en vara det är fel på.
Då kontaktar du företaget
för att klaga på det som är fel.

Hur länge kan du klaga?

Du kan klaga på fel i 3 år.

Om du köpt varan från ett annat EU-land har du minst 2 år på dig.

Du behöver klaga inom 2 månader från det att du upptäckte felet.

Vilka fel kan du klaga på?

Du kan bara klaga på ett fel som fanns från början, när du köpte eller tog emot varan.

Felet behöver inte visa sig direkt. Du kanske upptäcker felet först efter en viss tid.

Här är några exempel på fel:

  • Varan är trasig.

  • Varan fungerar dåligt.

  • Varan är inte som den beskrevs när du köpte den.

  • Varan fungerar inte som den ska. Till exempel en regnjacka som inte tål vatten.

Vad kan du kräva?

I första hand kan du kräva att företaget rättar till felet. Då ska de laga varan eller byta ut den felaktiga delen. Ibland kan du istället få en ny vara.

I andra hand kan du kräva att du istället får ett prisavdrag. Då ska du få den summa pengar det kostar att laga felet. 

Är felet allvarligt eller av stor betydelse? Då kan du kräva att få häva köpet. Då lämnar du tillbaka varan och får pengarna tillbaka.

Du får vänta med att betala

Du kan vänta med att betala för en vara det är fel på. Du behöver inte betala förrän företaget rättat till felet.

Skriv alltid till företaget om du väntar med att betala. Berätta hur mycket du inte betalar. Berätta också varför.

Spara en kopia på det du skickar till företaget.

Företaget ska betala dina kostnader

Företaget ska betala för kostnader du får för att det är fel på varan.

Kostnader kan vara:

  • fraktkostnad för att skicka varan på reparation

  • kostnader för att du behövt åka flera gånger till butiken.

Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg som visar kostnaderna.

Dokumentera felet

Fotografera eller filma det som är fel. Då kan du visa detta för företaget när du klagar på felet. Ibland finns inte något bra sätt att dokumentera ett fel. Då kan du berätta om felet när du kontaktar företaget. 

Skriv till företaget

Kontakta företaget för att klaga. Skicka helst ett mejl. I ditt mejl ska du berätta:

  • vad du köpt

  • när du gjorde köpet

  • vad som är fel på varan

  • vad du vill att företaget gör

  • om felet kostat dig pengar du vill ha tillbaka.

Skicka med bilder eller filmer som visar felet.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer. Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende och berättar hur de tycker ärendet ska lösas. De flesta företag följer vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 6 februari 2025