Inställt flyg

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du har rätt till ersättning och hjälp
från flygbolaget
när ditt flyg är inställt.

Särskilda regler inom EU

Inom EU finns det
särskilda regler för flyg.

Texten nedan gäller för flygningar
där EU:s regler gäller.

EU:s regler gäller

  • när du flyger från en flygplats inom EU

  • när du flyger från en flygplats utanför EU
    till en flygplats inom EU
    med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Reglerna gäller även för

  • Norge

  • Island

  • Schweiz.

När EU:s regler gäller

När ditt flyg är inställt
ska flygbolaget hjälpa dig.
De ska se till att du kan åka
med ett annat flyg
eller får pengarna tillbaka.

Du kan också ha rätt att få
ersättning i pengar
för att flyget är inställt.

Omboka eller få pengarna tillbaka

När ditt flyg är inställt
ska du få välja något av följande:

  • Ombokning till ett flyg
    så snart som möjligt.

  • Ombokning till ett senare datum.

  • Få pengarna tillbaka
    för den del av biljetten
    du inte kunnat använda.

När du väljer ombokning

Du ska bli ombokad
till en likvärdig resa.

Flygbolaget ska erbjuda dig mat och dryck
medan du väntar.
De ska erbjuda så mycket som är rimligt
utifrån hur länge du behöver vänta.

Flygbolaget ska även berätta
vilka rättigheter du har.

Har du blivit ombokad
till nästa möjliga flyg
och behöver vänta över natten?
Då ska flygbolaget
betala för hotell.

När du väljer återbetalning

Väljer du återbetalning
ska du få tillbaka dina pengar
inom 7 dagar.
Du behöver inte nöja dig
med ett tillgodokvitto eller liknande.

Får du tillbaka pengarna för biljetten
har du själv ansvar för att ta dig hem.
Då behöver inte flygbolaget
stå för mat, dryck eller hotell.

Du kan få ekonomisk ersättning

Du kan ha rätt att få pengar
från flygbolaget.
Det kan vara kompensation
och skadestånd.

Kompensation betyder att du får pengar
för tid du förlorat.

Skadestånd betyder ersättning
för extra kostnader du får.

Kompensation för förlorad tid

Hur stort belopp du får
beror på hur lång flygresan är.

  • Flygningar som är högst 1 500 kilometer:
    250 euro

  • Flygningar som är mellan 1 500–3 500 kilometer:
    400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer
    och mellan flygplatser inom EU:
    400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer
    men som inte utförts helt inom EU:
    600 euro

Du ska räkna ut hur lång flygningen är
från din startpunkt
till slutet på din resa.
Det spelar ingen roll
om du mellanlandat någonstans.

Du kan få hjälp med
att räkna ut längden på flygningen
i vår flygkalkylator.

Flygkalkylatorn

Ibland kan du inte få kompensation

Fick du veta att flyget var inställt
mer än 14 dagar innan resan?
Då har du inte rätt att få kompensation.

Fick du veta att flyget var inställt
senare än så?
Då beror din rätt till kompensation
på hur stor förändringen blir.

Flygbolaget behöver inte betala dig
när flyget blev inställt
på grund av händelser
flygbolaget inte kunnat undvika.

Det kallas extraordinära omständigheter.

Skadestånd som ersätter kostnader

Har du fått kostnader
för att flyget var försenat?
Då kan du ofta få ersättning.
Då får flygbolaget betala
för pengar du förlorat
eller behövt lägga ut.

Exempel på kostnader:

  • Du behövde köpa mat på flygplatsen.

  • Du missade en hotellnatt.

  • Du behövde åka till och från flygplatsen.

  • Du förlorade lön från ditt arbete.

Du måste kunna bevisa
vilka kostnader du haft.
Kostnaderna måste vara kopplade
till förseningen.

Spara alla kvitton som bevis.

Du kan inte få ersättning
för sveda och värk.

Gör så här för att kräva ersättning

1. Räkna ut vad du kan kräva

Börja med att räkna ut
vad du kan kräva av flygbolaget.
Det kan du göra i Flygkalkylatorn.

Flygkalkylatorn

2. Skicka ditt krav till flygbolaget

Skriv till flygbolaget.
Berätta att du vill ha ersättning
för att flyget var inställt.

Vill du även ha ersättning för kostnader
ska du skriva det också.
Då ska du skicka med kvitton
eller annat som visar kostnaderna.

Har du rest med flera flygbolag?
Skicka kravet till det flygbolag
som ansvarade för det inställda flyget.

3. Vänta på svar från flygbolaget

När du skickat in dina krav
behöver du vänta på svar.
Det är vanligt att det tar några veckor.

Vill du ha hjälp med ditt ärende?

Har du inte fått svar från flygbolaget?

Eller säger flygbolaget nej
till att ge dig ersättning
du har rätt till?

Vi kan hjälpa dig
ta reda på vart du ska vända dig.

Kontakta Konsumentverkets vägledning

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Granskad: 26 maj 2026