Hantverkaren har gjort fel

Detta är en sida med lättläst innehåll.

När en hantverkare har gjort ett dåligt jobb
har du rätt att klaga på felen.
Du har ofta 10 år på dig att klaga.

Vad räknas som fel?

I dessa fall kan du klaga på ett arbete hantverkaren gjort:

  • Resultatet är sämre
    än det du och hantverkaren bestämt.

  • Arbetet är slarvigt gjort.
    Du ska kunna förvänta dig
    att den som gör arbetet är seriös
    och duktig på sitt jobb.

Du har ofta 10 år på dig att klaga

Har hantverkaren gjort ett arbete på fast egendom?
Då har du rätt att klaga på felet i tio år.

Arbete på fast egendom är bland annat

  • renovering av byggnad

  • målning

  • golvläggning

  • dränering

  • takbyte

  • borrning av vattenbrunn.

Har hantverkaren gjort något annat arbete?
Då har du 3 år på dig att klaga.
Det gäller till exempel de flesta reparationer.

Klaga så fort du upptäcker felet

Du måste klaga på felet
inom 2 månader
från att du upptäckte det.

Vad kan du kräva att hantverkaren gör?

Du kan kräva
att hantverkaren rättar till felet.
Det ska inte kosta dig något.

Kan inte hantverkaren rätta till felet?
Då kan du istället få ett avdrag på priset.

Har hantverkaren försökt
rätta till felet flera gånger
eller tar för lång tid på sig?
Då kan du få häva avtalet.
Då avbryter hantverkaren arbetet
och du behöver inte betala.

Hantverkaren ska betala dina kostnader

Hantverkaren ska betala för kostnader
du får på grund av felet.

Kostnader kan vara följande:

  • Förlorad inkomst.
    Till exempel om du måste
    vara hemma från jobbet
    för att ta emot hantverkaren.

  • Kostnad för att en besiktningsman
    eller annan sakkunnig
    ska berätta vad de tycker om felet.
    Om du behöver det
    för att kunna bevisa felet.

Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg
som visar kostnaderna.

Om hantverkaren orsakat skador

Har hantverkaren haft sönder något under arbetet?
Då har du rätt att kräva skadestånd.

Till exempel om hantverkaren tappat ett verktyg
som skadat ditt golv.

Du får vänta med att betala

Du kan vänta med att betala
när det är fel på arbetet hantverkaren gjort.
Ibland kan du vänta med hela betalningen
och ibland bara med en del.

Du kan vänta med att betala
så mycket det skulle kosta dig
att låta en annan hantverkare
rätta till felet.

Berätta alltid för hantverkaren
när du väntar med att betala.

Gör så här:

1. Dokumentera felet

Fotografera eller filma felet.
Då kan du visa detta för hantverkaren
när du klagar på felet.

Ibland finns inte något bra sätt
att dokumentera ett fel.
Då kan du berätta om felet
när du kontaktar hantverkaren.

Ibland kan du behöva ta hjälp
av en besiktningsman eller annan sakkunnig
som berättar att de tycker att det finns ett fel.

2. Skriv till hantverkaren

Kontakta hantverkaren för att klaga.
Skicka helst ett mejl.

I ditt mejl ska du berätta

  • vilket arbete du beställt

  • när du beställde arbetet

  • vad som är fel

  • att du vill att hantverkaren ska rätta till felet

  • om felet kostat dig pengar
    du vill ha tillbaka.

Skicka med bilder eller filmer
som visar felet.

Det är ganska vanligt
att hantverkaren behöver komma till dig
och titta på felet
för att veta
vad de behöver göra.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 15 januari 2026