Garanti
Detta är en sida med lättläst innehåll.
En garanti betyder att företaget lovar
att varan ska fungera
under hela garantitiden.
Men du har alltid rätt att klaga
på en vara i 3 år
även om tiden för garantin är kortare.
Vad är garanti?
En garanti är ett löfte från företaget
att det du köper ska fungera under en viss tid.
Det är frivilligt för ett företag
att ge garanti på sina varor.
Reglerna för en garanti kan se olika ut.
Hur fungerar en garanti?
Är något fel på din vara
kan du använda dig av garantin.
Företaget måste rätta till felet
enligt reglerna i garantin.
När du får en garanti på en vara
ska företaget ge dig skriftlig information
om dessa saker:
Vad garantin innehåller.
Reglerna för garantin.
Hur du kan använda garantin.
Att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.
Så använder du din garanti
Kontakta företaget.
Berätta om felet
och att du vill använda garantin.
Gäller garantin för felet
ska du få hjälp att rätta till det.
Det ska inte kosta dig något.
Du kan även få ersättning för pengar du lagt ut
på grund av felet på varan.
Det kan till exempel vara kostnader
för att resa till företaget.
När garantin inte gäller
Ibland vill företaget inte stå för garantin.
Då måste de bevisa att det är du
som orsakat felet.
Du är ansvarig för felet om:
du råkat skada varan
du struntat i hur varan ska skötas
felet beror på normalt slitage.
Skillnaden mellan garanti och reklamation
Garanti och reklamation är två olika saker
som ibland blandas ihop.
En garanti innebär att företaget lovar
att varan ska fungera under en viss tid.
Garanti är frivilligt för företag att lämna.
Reklamationsrätt betyder
att du får klaga på fel i 3 år.
Detta är inte frivilligt för företagen,
utan det står i lagen.
Det spelar ingen roll
om du har en garanti eller inte.
Granskad: 6 februari 2025