Försenat flyg

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Blir ditt flyg försenat
har du ibland rätt till ersättning och hjälp
från flygbolaget.

Du kan få ekonomisk ersättning

Har ditt flyg blivit försenat?
Då kan du ibland ha rätt
att få pengar av flygbolaget.

Du kan ha rätt till kompensation
och skadestånd.
Kompensation betyder ersättning
för tid du förlorat.
Skadestånd betyder ersättning
för extra kostnader du får.

Kompensation för förlorad tid

För att få kompensation
behöver ofta EU:s regler gälla.

EU:s regler gäller

  • när du flyger från en flygplats inom EU

  • när du flyger från en flygplats utanför EU
    till en flygplats inom EU
    med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Reglerna gäller även för

  • Norge

  • Island

  • Schweiz.

När kan du få kompensation?

Du kan bara få pengar
när flyget är försenat
mer än 3 timmar.

Hur mycket kompensation kan du få?

Hur stort belopp du får
beror på hur lång flygresan är.

  • Flygningar som är högst 1 500 kilometer:
    250 euro

  • Flygningar som är mellan 1 500–3 500 kilometer:
    400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer
    och mellan flygplatser inom EU:
    400 euro

  • Flygningar som är längre än 3 500 kilometer
    men som inte utförts helt inom EU:
    600 euro

Du ska räkna ut hur lång flygningen är
från din startpunkt
till slutet på din resa.
Det spelar ingen roll
om du mellanlandat någonstans.

Du kan få hjälp med
att räkna ut längden på flygningen
i vår flygkalkylator.

Flygkalkylatorn

Skadestånd som ersätter kostnader

Har du fått kostnader
för att flyget var försenat?
Då kan du ofta få ersättning.
Då får flygbolaget betala
för pengar du förlorat
eller behövt lägga ut.

Exempel på kostnader:

  • Du behövde köpa mat på flygplatsen.

  • Du missade en hotellnatt.

  • Du behövde åka till och från flygplatsen.

  • Du förlorade lön från ditt arbete.

Du måste kunna bevisa
vilka kostnader du haft.
Spara alla kvitton som bevis.

När har du inte rätt till ekonomisk ersättning?

Flygbolaget behöver inte betala dig
när förseningen beror på händelser
flygbolaget inte kunnat undvika.

Det kallas extraordinära omständigheter.

Exempel på sådana händelser:

  • Politisk instabilitet

  • Väder som gör det omöjligt att flyga

  • Säkerhetsrisker

  • Oväntade brister i flygsäkerheten

  • En strejk som påverkar flygbolagets verksamhet.

När flygbolagets egen personal strejkar
räknas det oftast inte
som extraordinära händelser.

Tekniska fel på flygplanet
räknas inte heller.

Det finns inga exakta regler
för vad som är en extraordinär omständighet.
Det måste alltid bedömas
från fall till fall.

Gör så här för att kräva ersättning

1. Räkna ut vad du kan kräva

Börja med att räkna ut
vad du kan kräva av flygbolaget.
Det kan du göra i Flygkalkylatorn.

Flygkalkylatorn

2. Skicka ditt krav till flygbolaget

Skriv till flygbolaget.
Berätta att du vill ha ersättning
för att flyget var försenat.

Vill du även ha ersättning för kostnader
ska du skriva det också.
Då ska du skicka med kvitton
eller annat som visar kostnaderna.

Har du rest med flera flygbolag?
Skicka kravet till det flygbolag
som orsakade förseningen.

3. Vänta på svar från flygbolaget

När du skickat in dina krav
behöver du vänta på svar.
Det är vanligt att det tar några veckor.

Vill du ha hjälp med ditt ärende?

Har du väntat på svar från flygbolaget
i mer än 6 veckor?

Eller säger flygbolaget nej
till att ge dig ersättning
du har rätt till?

Vi kan hjälpa dig
ta reda på vart du ska vända dig.

Kontakta Konsumentverkets vägledning

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Granskad: 19 juni 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?