Din vara är försenad

Detta är en sida med lättläst innehåll.

När du har beställt en vara
ska du få den i tid.
Annars har du rätt att avbryta köpet.

När räknas en vara som sen? 

Din vara är försenad
om du inte får den
inom den tid
du och företaget bestämt.

Vilken tid ni bestämt
brukar stå i informationen
du får av företaget
när du köper varan.

Ibland har ni inte bestämt någon tid.
Då räknas varan som sen
när det gått mer än 30 dagar.

Gör så här när din vara är sen

Kontakta företaget.
Skicka gärna ett sms eller mejla.
Kräv att de skickar din vara.

Du och företaget kan bestämma
ett nytt datum
när du senast ska få varan. 

Har du krävt att företaget skickar din vara
och de inte gjort det inom en rimlig tid?
Då kan du få avbryta avtalet.
Det kallas för att häva köpet.

När ett köp hävs
behöver företaget inte skicka varan
och du behöver inte betala.
Har du redan betalat
ska du få pengarna tillbaka. 

Avbryta köpet utan tilläggstid 

Ibland kan du avbryta köpet
utan att ha gett företaget en rimlig tid
att skicka varan.

Här är två exempel: 

1. Du försäkrade dig om
att du kunde få varan
senast ett visst datum 
när du köpte varan. 

2. Du beställde en vara
för att använda vid ett särskilt tillfälle.
Till exempel en bröllopstårta
du inte fick
innan bröllopet.

Du kan vänta med att betala 

Du behöver inte betala
förrän du fått din vara.  

Skriv alltid till företaget
om du väntar med att betala.
Berätta hur mycket du inte betalar.
Berätta också varför.

Spara en kopia
på det du skickar till företaget.

Företaget ska betala dina kostnader  

Företaget ska betala för kostnader
du får på grund av förseningen.
Du kanske till exempel behöver betala
för att låna en liknande vara
medan du väntar.

Om du behöver köpa varan av ett annat företag 

Har köpet avbrutits
och du behövt köpa varan
av ett annat företag
till ett högre pris?

Då kan du kräva
att det första företaget
betalar skillnaden
mellan deras pris
och priset du nu fick betala.

Men du behöver titta på
vad varan kostar
hos olika företag
och välja ett rimligt pris.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.  

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?