Anmäla ett företag

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du kan anmäla ett företag till oss
om företaget bryter mot lagarna
som skyddar konsumenter.

När du gör en anmälan till Konsumentverket
får du inte hjälp med just ditt problem.

Men din anmälan är ändå viktig.

Den kan göra att lagar och regler förändras.
Då blir det bättre för alla konsumenter
i framtiden.

Det här kan du anmäla till oss

  • Om du ser reklam eller annonser
    som lurar konsumenter.

  • Om du hittar en vara
    som är skadlig för konsumenter.

  • Om du har fått fel pris
    eller skrivit under ett avtal som är fel.

  • Om du inte fått den hjälp du har rätt till
    när ett tåg eller flyg
    blivit försenat eller inställt.

  • Om du inte fått den assistans du har rätt till
    på ett tåg eller ett flyg,
    när du har en funktionsnedsättning.

  • Reklam via e-post som du inte beställt,
    så kallad spam.

Det här ska din anmälan innehålla

Namnet på företaget eller produkten
som du vill anmäla.

Skicka gärna med ett exempel
som en annons, ett avtal eller en faktura.

Berätta kort om händelsen.
Berätta också om någon skada skett.

Skicka anmälan

Du skickar anmälan med post till:

Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad

Du kan också skicka din anmälan på e-post till:
konsumentverket@konsumentverket.se

Viktigt att veta

Konsumentverket är en statlig myndighet.
Det betyder att all post som vi får är allmänna handlingar.
Alla som vill får läsa en allmän handling.

Granskad: 23 februari 2026

Har du nytta av innehållet på den här sidan?