Anmäla ett företag

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du kan anmäla ett företag till oss
om företaget bryter mot lagarna
som skyddar konsumenter.

När du gör en anmälan till Konsumentverket får du inte hjälp med just ditt problem.

Men din anmälan är ändå viktig.

Den kan göra att lagar och regler förändras. Då blir det bättre för alla konsumenter i framtiden.

Det här kan du anmäla till oss

  • Om du ser reklam eller annonser som lurar konsumenter.

  • Om du hittar en vara som är skadlig för konsumenter.

  • Om du har fått fel pris eller skrivit under ett avtal som är fel.

  • Om du inte fått den hjälp du har rätt till när ett tåg eller flyg blivit försenat eller inställt.

  • Om du inte fått den assistans du har rätt till på ett tåg eller ett flyg, när du har ett funktionshinder.

  • E-postreklam du inte beställt, så kallad spam.

Det här ska din anmälan innehålla

Namnet på företaget eller produkten som du vill anmäla.

Skicka gärna med ett exempel som en annons, ett avtal eller en förpackning.

Om du vill anmäla reklam i radio eller tv ska du tala om vilken dag, vilken tid och i vilken kanal du såg reklamen. Du ska också säga vilken produkt som reklamen handlade om.

Skicka anmälan

Du skickar anmälan med post till:

Konsumentverket Box 48 651 02 Karlstad

Du kan också skicka din anmälan på e-post till: konsumentverket@konsumentverket.se

Du får vara anonym

Du behöver inte säga vad du heter när du anmäler. Men det är bra för oss om du talar om vad du heter och hur vi kan kontakta dig. Då kan vi fråga dig om vi vill veta mer om din anmälan.

Viktigt att veta

Konsumentverket är en statlig myndighet. Det betyder att all post som vi får är allmänna handlingar. Alla som vill får läsa en allmän handling.

Granskad: 18 december 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?