Ångra ett köp
Detta är en sida med lättläst innehåll.
Du kan ångra ditt köp
när du köpt något på distans.
På distans är via nätet, telefon eller hemförsäljning.
När kan du ångra ett köp?
Du har rätt att ångra dig
när du köpt något på distans.
Exempel på distansköp:
Du har köpt något på nätet.
Du har köpt något av en telefonförsäljare.
Du har köpt något vid en hemförsäljning.
Ibland kan du också ångra köp
du gör på en mässa eller marknad.
Hur lång tid har du på dig?
Du kan ångra köpet i 14 dagar
efter att du fått hem varan.
Har du köpt en tjänst
börjar tiden räknas
dagen efter du beställde tjänsten
eller skrev under avtalet.
Du måste inte betala
Du behöver inte betala
om du ångrar köpet inom 14 dagar.
Har du redan betalat
ska du få pengarna tillbaka.
Du får inte använda varan
Du får prova eller undersöka varan
precis som i en butik.
Men du får inte använda varan.
Ett exempel:
Du får prova ett par skor
för att se om de passar.
Men om du använder skorna ute
får företaget ta betalt
för att göra rent skorna.
Så här ångrar du ett köp
1. Meddela företaget
Kontakta företaget.
Skicka gärna ett mejl.
Skriv att du ångar köpet.
2. Skicka tillbaka varan
Skicka sedan tillbaka varan
till företagets returadress.
Du ska ofta betala för frakten.
Läs villkoren för att se vad som gäller.
Köp som inte går att ångra
En del köp går inte att ångra
fast du köpt något på distans.
Här är några exempel:
Resor och boende.
Biljetter till teater, konserter eller sportevenemang.
Många digitala program, appar, spel eller musik,
som levereras digitalt.Varor som snabbt kan bli dåliga,
till exempel viss mat.Varor som är gjorda speciellt
efter dina önskemål.
Varje gång du köper något på distans
ska du få veta om du kan ångra dig.
Det kan stå i köpevillkoren
eller orderbekräftelsen
du får av företaget.
När du köper något i en butik
Du har inte rätt att ångra ett köp enligt lagen
när du köper något på plats i en butik.
Men butiken kan ändå låta dig lämna tillbaka
eller byta det du köpt.
Fråga butiken vad som gäller.
När du handlar av en telefonförsäljare
Du måste alltid godkänna ett köp
du gör över telefon skriftligen.
Du ska alltid få tid att bestämma dig
efter telefonsamtalet.
Företaget får alltså inte be dig
godkänna köpet under samtalet.
Du kan till exempel:
skriva under ett papper
du får hemskickatgodkänna elektroniskt
via e-post eller smsgodkänna via bank-ID.
Du kan protestera
om företaget kräver att du betalar
fast du inte godkänt köpet.
Behöver du hjälp och vägledning?
Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.
Kontakta Konsumentverkets vägledare
En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen
Vill du få ärendet prövat?
Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.
ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.
För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.
Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.
Granskad: 6 februari 2025