Fordon
Får bilfirman köpa tillbaka en felaktig bil till lägre pris?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej bilfirman får inte göra så om köpet ska hävas.
Är det ett ursprungligt fel på din bil som räknas som stort och allvarligt har du rätt att häva köpet. Att häva ett köp innebär att köpet återgår. Du lämnar då tillbaka bilen och får tillbaka pengarna. Då kan inte bilfirman förhandla om priset. Men de kan i vissa fall ha rätt att göra ett så kallat nyttoavdrag.
Om bilfirman köper tillbaka bilen, gör ett återköp, innebär det som regel att ni ingår ett nytt avtal där du säljer din bil till dem. Köper bilfirman din bil kan de bestämma vilket pris de vill köpa den för. Och du kan bestämma om du vill sälja din bil till dem och till det priset.
Kontakta bilfirman. Gärna skriftligen. Fråga vad är de menar och framför vad du anser att du har rätt till.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter vid fel på bil. Där kan du också läsa hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens.
Mer om dina rättigheter vid fel på bil
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Firman som sålt en husbil till oss med felaktig panna, elpatron saknas erbjuder bara återköp. Men vi vill ha elpanna monterat som stod i annonsen och varudeklarationen. Nu erbjuder firman bara återköp med nyttjandeavdrag trots att felet fanns vid leverans. Måste vi sälja tillbaka bilen eller kan vi ha rätt till montering av elpatron?
Kenneth
Svar från Konsumentverket
Hej Kenneth,
Du har generellt rätt att begära en reparation även om företaget föreslår en hävning. I vissa fall kan du inte kräva detta utan behöva gå med på en hävning, det kan till exempel vara om en åtgärd skulle vara orimligt dyr.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Bilen jag köpte för 4 månader visade sig ha problem med motorn. Så fort jag märket felet kontaktade jag bilfirman jag köpte bilen av. De tog in bilen och kom fram till att det inte skulle gå att laga felet. Företaget har därför erbjudit sig att köpa tillbaka bilen. De säger dock att de inte kan betala lika mycket som jag köpte bilen för. Priset skulle bli ganska mycket längre. Kan de göra så?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning