Fordon

Ska jag betala fakturan från bilsvaret.se?

Fråga

Jag var inne på facebook och såg en annons för en bilvärderingssajt som hette bilsvaret.se. Jag fyllde i en värdering. Jag kunde inte se att värderingen kostade pengar. Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget.

Måste jag betala fakturan?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Priset ska anges i kronor. Det står i prisinformationslagen.

Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.

Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er.

Bestrida en faktura

Anser du att det inte framgått tydligt eller att du inte ingått något avtal kan du bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.

Om att bestrida en faktura

Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.

Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.

Problem med bilvärdering

Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till på andra sätt.

Sök kommunal konsumentvägledning

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har även jag fått en faktura från bilsvaret.se

Det framgick inte på sidan att det fanns en kostnad för värderingen

Har även fått påminnelse 1 och 2 där det nu är 18 € i inkasso

Hur går vi vidare?

S

Följdfråga

vad ska man göra det är samma visa för mig

Alf

Svar från Konsumentverket

Hej S och Alf,

Anser du att priset inte framgått tydligt har du möjlighet att bestrida fakturan.

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg. Om det enbart går att kontakta företaget via ett formulär på hemsidan är det bra om du tar en bild eller skärmdump innan och efter du skickat iväg meddelandet för att ha kvar bevis på din bestridan.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag vill bestrida denna faktura.

Arne

Svar från Konsumentverket

Hej Arne,

Tack för att du kontaktat oss.

Vill du bestrida fakturan ska du kontakta företaget skriftligen. Läs mer i min kollega Isabells svar ovan angående att bestrida en felaktig faktura.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Det går inte att bestrida fakturan. Finns inga kontaktuppgifter och formuläret går inte att skicka.

Ska man försöka bestrida även påminnelser?

Har polisanmält första fakturan ska jag polisanmäla andra?

Såg nu att sidan är ändrad med vilkor som ska godkännas med 169€

/S

Följdfråga

Hej! Jag forsokte bestrida den ej avtalade tjänsten, men det går inte ens få iväg meddelanden.
Har redan fått 2 påminnelser
Tack för återkoppling
Med vänlig hälsning,
Rozalia

Rozalia

Följdfråga

Hej! Vad ska jag göra då företaget inte tar emot bestridande meddelande?

Med vänlig hälsning,
Rozalia

Rozalia

Svar från Konsumentverket

Hej S och Rozalia,

Om det inte går att kontakta företaget via deras formulär kan du ta en skärmdump eller bild på meddelandet du har tänkt skicka och sedan en när du får meddelandet om att det inte kan levereras.

Då har du gjort det du kan om företaget inte presenterar någon annan kontaktväg, och då har du också underlag som visar att du har försökt bestrida betalningskravet.

Om du får påminnelser på en faktura du har bestridit
Du behöver inte bestrida påminnelser på en faktura du redan har bestridit. Det räcker med att bestrida ursprungsfakturan och om du skulle få ett nytt krav från exempelvis ett inkassobolag eller Kronofogden.

Utsatt för bedrägeri/brott
Vi kan inte svara på om du ska göra en polisanmälan men om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott kan du kontakta Polisen för att göra en anmälan.

Mer information om att anmäla brott på Polismyndighetens webbplats | polisen.se

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare