Fordon
Ska jag betala fakturan från bilsvaret.se?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Priset ska anges i kronor. Det står i prisinformationslagen.
Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.
Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er.
Bestrida en faktura
Anser du att det inte framgått tydligt eller att du inte ingått något avtal kan du bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.
Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.
Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.
Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till på andra sätt.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Har även jag fått en faktura från bilsvaret.se
Det framgick inte på sidan att det fanns en kostnad för värderingen
Har även fått påminnelse 1 och 2 där det nu är 18 € i inkasso
Hur går vi vidare?
S
Följdfråga
vad ska man göra det är samma visa för mig
Alf
Svar från Konsumentverket
Hej S och Alf,
Anser du att priset inte framgått tydligt har du möjlighet att bestrida fakturan.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg. Om det enbart går att kontakta företaget via ett formulär på hemsidan är det bra om du tar en bild eller skärmdump innan och efter du skickat iväg meddelandet för att ha kvar bevis på din bestridan.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag vill bestrida denna faktura.
Arne
Svar från Konsumentverket
Hej Arne,
Tack för att du kontaktat oss.
Vill du bestrida fakturan ska du kontakta företaget skriftligen. Läs mer i min kollega Isabells svar ovan angående att bestrida en felaktig faktura.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Det går inte att bestrida fakturan. Finns inga kontaktuppgifter och formuläret går inte att skicka.
Ska man försöka bestrida även påminnelser?
Har polisanmält första fakturan ska jag polisanmäla andra?
Såg nu att sidan är ändrad med vilkor som ska godkännas med 169€
/S
Följdfråga
Hej! Jag forsokte bestrida den ej avtalade tjänsten, men det går inte ens få iväg meddelanden.
Har redan fått 2 påminnelser
Tack för återkoppling
Med vänlig hälsning,
Rozalia
Rozalia
Följdfråga
Hej! Vad ska jag göra då företaget inte tar emot bestridande meddelande?
Med vänlig hälsning,
Rozalia
Rozalia
Svar från Konsumentverket
Hej S och Rozalia,
Om det inte går att kontakta företaget via deras formulär kan du ta en skärmdump eller bild på meddelandet du har tänkt skicka och sedan en när du får meddelandet om att det inte kan levereras.
Då har du gjort det du kan om företaget inte presenterar någon annan kontaktväg, och då har du också underlag som visar att du har försökt bestrida betalningskravet.
Om du får påminnelser på en faktura du har bestridit
Du behöver inte bestrida påminnelser på en faktura du redan har bestridit. Det räcker med att bestrida ursprungsfakturan och om du skulle få ett nytt krav från exempelvis ett inkassobolag eller Kronofogden.
Utsatt för bedrägeri/brott
Vi kan inte svara på om du ska göra en polisanmälan men om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott kan du kontakta Polisen för att göra en anmälan.
Mer information om att anmäla brott på Polismyndighetens webbplats | polisen.se
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag var inne på facebook och såg en annons för en bilvärderingssajt som hette bilsvaret.se. Jag fyllde i en värdering. Jag kunde inte se att värderingen kostade pengar. Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget.
Måste jag betala fakturan?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning