Fordon
Ska jag betala fakturan från bildep.se?
Fråga
Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet som hette bildep.se. Det stod ingenstans att värderingen kostade pengar. Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget.
Måste jag betala fakturan?
Exempel på fråga till vägledningen
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Priset ska anges i kronor. Det står i prisinformationslagen.
Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.
Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er.
Bestrida en faktura
Anser du att det inte framgått tydligt eller att du inte ingått något avtal kan du bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.
Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.
Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.
Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till på andra sätt.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Även vi har fått faktura från företaget bildep.se, trots att det inte framgick något pris för värderingen.
Vi har bestridit den första fakturan vi fick via brev, då det inte finns någon mailadress till företaget och deras formulär på hemsidan inte fungerar. Bildep.se skickade en påminnelse, denna bestred vi genom att skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Vi har inte fått någon information om att de mottagit brevet. Vi har nu fått två påminnelser till, behöver vi bestrida även dessa? Det kostar en del att skicka med mottagningsbevis.
Lena
Svar från Konsumentverket
Hej Lena,
Nej, påminnelser behöver inte bestridas.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Har bestridit fakturan fr bildep.se . Har fått 4 påminnelser om bet. Hot om inkasso. Inte hört av dem på 1mån. Nu fått brev åter fr Tyskland, ang bestriden faktura, adressen okänd .Ytterligare bevis om blufföretag!!!
Lilly
Svar från Konsumentverket
Hej Lilliy,
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden.
Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare