Övriga områden

Måste jag betala fakturan från Autono.se?

Fråga

Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet. Det stod ingenstans att värderingen kostade. Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget. Är inte ens säker att beställningen gick igenom!

Måste jag betala?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det ska framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Det står i prisinformationslagen.

Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.

Har du inte ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er. 

Bestrida en faktura

Anser du att det inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.

Om att bestrida en faktura

Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.

Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.

Problem med bilvärdering

Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal.

Sök kommunal konsumentvägledning

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Detta hände mej också! Har inte heller beställt någon värdering. Min man har avlidit och fakturan är ställd på honom! Jag googlade och hamnade tydligen fel!
Har skrivit 3 gånger till företaget att jag inte tänker betala nåt. Men de svarar inte!

Monica

Svar från Konsumentverket

Hej Monica,

Tack för att du kontaktat oss!

Om du inte gjort någon värdering kan du välja att bestrida den faktura du fått av företaget. Om det är din avlidne man som står på fakturan är det dödsboet som får bestrida fakturan han fått.

Företaget behöver inte svara dig för att din bestridan ska gälla. Det räcker med att du har bevis på att du har kontaktat dem för att protestera, exempelvis ett mejl.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hejsan!
Jag har samma problem med Autono, jag så inget pris och jag har försökt att kontakta företaget via mail då inget telefonnummer finns. Vissa gånger går det att skicka men får inget svar och vissa gånger går det inte att skicka då ett felmeddelande kommer att de upptäckt ett Spam och att man ska kontakta dem via deras hjälpsida men det är ju det som inte fungerar.
Vad kan man göra, jag har ju nu fått krav och hot om rättsliga åtgärder utan att jag kunnat få kontakt med dem?

Tovan

Svar från Konsumentverket

Hej Tovan,

Tack för din fråga!

Som vi skriver i tidigare svar här i tråden räcker det med att du har bevis på att du har kontaktat dem för att bestrida (protestera mot) betalningen, exempelvis via ett mejl.

Om det enbart går att kontakta företaget via ett formulär på hemsidan är det bra om du tar en bild/"skärmdump" innan du skickar iväg meddelandet för att ha kvar bevis på din bestridan.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har samma problem som föregående.Eva

Eva

Följdfråga

Hej,

Har samma problem som ovanstående men det viktiga att tillägga som konsumentverket måste hjälpa till att svara på, är att autono inte går att kontakta varken via mejl eller via deras kontaktformulär på deras hemsida. (error spam). Visst går det att googla fram någon lettisk legal adress, men inte kan det ställas krav på konsumenten att skicka ett fysiskt rekommenderat brev till företaget utländska adress. Har skärmdumpat mitt meddelande (som aldrig skickades) och errror spam meddelandet som kommer upp när man försöker skicka via digitala kontaktuppgifterna som finns. Räcker det?

nader

Svar från Konsumentverket

Hej Nader,

Ja, det är tillräckligt. Som konsument ska du kunna utgå ifrån att de kontaktvägar som företaget hänvisar till fungerar. Om de inte fungerar bör du kunna styrka att du försökt nå företaget för att bestrida, precis som du gjort med skärmdumpar.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

jag har haft dito problem med dom.
Ocker och oseriös sida och uppriktigt svåra att få tag i .
Pratade med kronofogden och de tror inte att de drar igång en procecc som de själva. måste betala! Försr tog dom betalt för min bil som jag intexens bett om( skulle hjälpa särbon). Deras räkning skrämde slag på mig och jag betalade. Betalade. Sån är jag . Men banken hjälper mig nu. Så fort kag betalade kom räkningen på särbons bil!
Pratsde med komsumentverke med
och fick mkt hjälpsam hjälp. Polisärendet är nedlagt men jag fyller på information. Polisen har fått tele nr som de ringde ifrån idag. Lettland.
Vi kommer inte betala räkning 2. Brev är skickat till adressen i Tyskland .
Om de skulle göra sak i detta så får vi väl göra en gruppanmälan med en advokat som gör ett prejudikat.

Helene

Följdfråga

Råkat för samma sak!
Nej där stod inte något om att det skulle kosta 169 euro.
Men nu står det i deras annons, inte klokt att dessa bedragare får fortsätta

Ej angivet

Följdfråga

Dessutom va det uppe och på tv4
Nyheterna om värderingsbedrägeri den25/6
Plocka bort deras annonser

Ann-Charlotte

Svar från Konsumentverket

Hej,

När man tycker ett företaget gör fel får man gärna göra en anmälan gällande det till oss på Konsumentverket.

Anmälningar kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag har också haft kontakt med detta företag och det fanns ingen möjlighet att se att tjänsten kostade pengar , den informationen var så liten att det gick inte att se men det va väl meningen .
Ett par veckor senare fick jag en
räkning fick en chock , och
väderingen var åt helsike helt
Galen ca 30.000kr för hög detta
Är inte folk som håller på med
bilar utan enbart skojare , och
ingen hemsida eller telenummer
inget p-giro konstigt betalsätt
som jag aldrig skulle anvnda
mitt betalkort mot .ett företag
Som har adress i Berlin enligt
fakturan men bolaget har
adress Ganibu dambis
Riga LV-1045
Med andra skojare så utav mig
Får dom inte ett sent.
Så betala inte

Lars Johansson

Svar från Konsumentverket

Hej Lars,

Tack för att du kontaktar oss.

Anser du att företaget inte utför tjänsten på rätt sätt har du rätt att klaga, reklamera. Som regel har företaget i första hand rätt att rätta till fel. Anser du att felet är stort och allvarligt kan du argumentera för att avtalat ska hävas.

Vid en reklamation har du rätt att hålla inne betalning motsvarade felet.

När det kommer till information om priset hänvisar jag till mina kollegors tidigare svar.

Meddela företaget gärna skriftligen vad du anser och hur du kommer agera och varför. Spara en kopia.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hejsan! Hur ska jag kunna bestrida fakturan om det inte går att komma i kontakt med företaget? Jag har skärmdumpar på försöken att komma i kontakt med dem men hur ska jag använda dem?
Idag har jag fått ytterligare en påminnelse utan att de har besvarar mitt ena mail som ändå gått igenom.
Hälsningar Tovan

Tovan

Svar från Konsumentverket

Hej Tovan!

Om du har en skärmdump på dina försök till kontakt så har du bevis på att du har gjort vad du kan för att bestrida fakturan. Skärmdumparna är alltså mest till för din egen skull, för att du ska ha underlag som visar din bestridan.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare