Övriga områden
Måste jag betala fakturan från Autono.se?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det ska framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Det står i prisinformationslagen.
Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.
Har du inte ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er.
Bestrida en faktura
Anser du att det inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.
Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.
Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.
Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Detta hände mej också! Har inte heller beställt någon värdering. Min man har avlidit och fakturan är ställd på honom! Jag googlade och hamnade tydligen fel!
Har skrivit 3 gånger till företaget att jag inte tänker betala nåt. Men de svarar inte!
Monica
Svar från Konsumentverket
Hej Monica,
Tack för att du kontaktat oss!
Om du inte gjort någon värdering kan du välja att bestrida den faktura du fått av företaget. Om det är din avlidne man som står på fakturan är det dödsboet som får bestrida fakturan han fått.
Företaget behöver inte svara dig för att din bestridan ska gälla. Det räcker med att du har bevis på att du har kontaktat dem för att protestera, exempelvis ett mejl.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hejsan!
Jag har samma problem med Autono, jag så inget pris och jag har försökt att kontakta företaget via mail då inget telefonnummer finns. Vissa gånger går det att skicka men får inget svar och vissa gånger går det inte att skicka då ett felmeddelande kommer att de upptäckt ett Spam och att man ska kontakta dem via deras hjälpsida men det är ju det som inte fungerar.
Vad kan man göra, jag har ju nu fått krav och hot om rättsliga åtgärder utan att jag kunnat få kontakt med dem?
Tovan
Svar från Konsumentverket
Hej Tovan,
Tack för din fråga!
Som vi skriver i tidigare svar här i tråden räcker det med att du har bevis på att du har kontaktat dem för att bestrida (protestera mot) betalningen, exempelvis via ett mejl.
Om det enbart går att kontakta företaget via ett formulär på hemsidan är det bra om du tar en bild/"skärmdump" innan du skickar iväg meddelandet för att ha kvar bevis på din bestridan.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har samma problem som föregående.Eva
Eva
Följdfråga
Hej,
Har samma problem som ovanstående men det viktiga att tillägga som konsumentverket måste hjälpa till att svara på, är att autono inte går att kontakta varken via mejl eller via deras kontaktformulär på deras hemsida. (error spam). Visst går det att googla fram någon lettisk legal adress, men inte kan det ställas krav på konsumenten att skicka ett fysiskt rekommenderat brev till företaget utländska adress. Har skärmdumpat mitt meddelande (som aldrig skickades) och errror spam meddelandet som kommer upp när man försöker skicka via digitala kontaktuppgifterna som finns. Räcker det?
nader
Svar från Konsumentverket
Hej Nader,
Ja, det är tillräckligt. Som konsument ska du kunna utgå ifrån att de kontaktvägar som företaget hänvisar till fungerar. Om de inte fungerar bör du kunna styrka att du försökt nå företaget för att bestrida, precis som du gjort med skärmdumpar.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
jag har haft dito problem med dom.
Ocker och oseriös sida och uppriktigt svåra att få tag i .
Pratade med kronofogden och de tror inte att de drar igång en procecc som de själva. måste betala! Försr tog dom betalt för min bil som jag intexens bett om( skulle hjälpa särbon). Deras räkning skrämde slag på mig och jag betalade. Betalade. Sån är jag . Men banken hjälper mig nu. Så fort kag betalade kom räkningen på särbons bil!
Pratsde med komsumentverke med
och fick mkt hjälpsam hjälp. Polisärendet är nedlagt men jag fyller på information. Polisen har fått tele nr som de ringde ifrån idag. Lettland.
Vi kommer inte betala räkning 2. Brev är skickat till adressen i Tyskland .
Om de skulle göra sak i detta så får vi väl göra en gruppanmälan med en advokat som gör ett prejudikat.
Helene
Följdfråga
Råkat för samma sak!
Nej där stod inte något om att det skulle kosta 169 euro.
Men nu står det i deras annons, inte klokt att dessa bedragare får fortsätta
Ej angivet
Följdfråga
Dessutom va det uppe och på tv4
Nyheterna om värderingsbedrägeri den25/6
Plocka bort deras annonser
Ann-Charlotte
Svar från Konsumentverket
Hej,
När man tycker ett företaget gör fel får man gärna göra en anmälan gällande det till oss på Konsumentverket.
Anmälningar kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej jag har också haft kontakt med detta företag och det fanns ingen möjlighet att se att tjänsten kostade pengar , den informationen var så liten att det gick inte att se men det va väl meningen .
Ett par veckor senare fick jag en
räkning fick en chock , och
väderingen var åt helsike helt
Galen ca 30.000kr för hög detta
Är inte folk som håller på med
bilar utan enbart skojare , och
ingen hemsida eller telenummer
inget p-giro konstigt betalsätt
som jag aldrig skulle anvnda
mitt betalkort mot .ett företag
Som har adress i Berlin enligt
fakturan men bolaget har
adress Ganibu dambis
Riga LV-1045
Med andra skojare så utav mig
Får dom inte ett sent.
Så betala inte
Lars Johansson
Svar från Konsumentverket
Hej Lars,
Tack för att du kontaktar oss.
Anser du att företaget inte utför tjänsten på rätt sätt har du rätt att klaga, reklamera. Som regel har företaget i första hand rätt att rätta till fel. Anser du att felet är stort och allvarligt kan du argumentera för att avtalat ska hävas.
Vid en reklamation har du rätt att hålla inne betalning motsvarade felet.
När det kommer till information om priset hänvisar jag till mina kollegors tidigare svar.
Meddela företaget gärna skriftligen vad du anser och hur du kommer agera och varför. Spara en kopia.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hejsan! Hur ska jag kunna bestrida fakturan om det inte går att komma i kontakt med företaget? Jag har skärmdumpar på försöken att komma i kontakt med dem men hur ska jag använda dem?
Idag har jag fått ytterligare en påminnelse utan att de har besvarar mitt ena mail som ändå gått igenom.
Hälsningar Tovan
Tovan
Svar från Konsumentverket
Hej Tovan!
Om du har en skärmdump på dina försök till kontakt så har du bevis på att du har gjort vad du kan för att bestrida fakturan. Skärmdumparna är alltså mest till för din egen skull, för att du ska ha underlag som visar din bestridan.
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet. Det stod ingenstans att värderingen kostade. Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget. Är inte ens säker att beställningen gick igenom!
Måste jag betala?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning