Övriga områden
Adressändring och eftersändning hos Folkbokföringsgruppen som inte utförts. Vad göra?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Har Folkbokföringsgruppen inte utfört tjänsten, alltså inte gjort någon adressändring eller eftersändning, kan du argumentera för att få pengarna tillbaka då de inte utfört det ni kommit överens om.
Ta gärna skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Spara en kopia på mejlet som bevis.
Om du har betalat via en kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vad nu än Folkbokföringsgruppen gör, så är det inte att eftersända post. Det är bara via Svensk Adressändring som man kan beställa eftersändning av posten.
Ej angivet
Följdfråga
Hej, det är bara Svensk Adressändring som kan erbjuda Adressändring med Eftersändning i samarbete med alla postoperatörer och ägda av PostNord och CityMail. Om du har betalat för en dylik tjänst hos Folkbokföringsgruppen så har du tyvärr blivit lurad.
Annika
Svar från Konsumentverket
Hej!
Ja, det stämmer att enbart Svensk Adressändring kan erbjuda eftersändning av post. Däremot har många som kontaktat oss uppfattat det som att de har beställt både adressändring och eftersändning när de ingått ett avtal med Folkbokföringsgruppen.
Om man anser att det varit varit otydligt eller missvisande vad man beställt har man rätt att klaga.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Var någonstans klagar jag då jag blivit lurad som nu hos Folkbokföringsgruppen ❓❓
Eivor
Svar från Konsumentverket
Hej Eivor,
Tack för din fråga.
Du ska börja med att klaga till företaget som du anser gjort fel. Förklara vad du klagar på och varför. Framför även dina eventuella krav. Det är bra att ha skriftlig kontakt, till exempel via mejl, och spara kopia.
Vill du ha ytterligare stöd och råd kan du undersöka möjligheten att vända dig till din kommunala konsumentvägledning.
Sök kommunal konsumentvägledning
Önskar du en bedömning i ditt ärende kan Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vara en väg att gå.
Du kan även göra en anmälan till oss på Konsumentverket för att uppmärksamma oss på ett problem. En sådan anmälan kommer inte hjälpa dig i ditt enskilda fall.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har flyttat och beställde en adressändring med eftersändning av min post i ett år. Jag kom in på en sida och fyllde i mina uppgifter samt betalade direkt vid beställningen. Nu får jag inte min post och upptäcker att jag har ett avtal med Folkbokföringsgruppen. Adressändringen verkar inte vara gjord och min post blir inte eftersänd till min nya adress.
Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning