Pris och betalningar
Råkat betala faktura två gånger
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja du bör få tillbaka betalningen du gjort av misstag.
Det bör du få enligt en allmänjuridisk princip kallad condictio indebiti. Huvudregeln enligt denna princip är nämligen att betalningar du gjort av misstag ska återbetalas. Detta så länge den som mottagit betalning inte hunnit inrätta sig efter den. Meddela därför företaget så fort som möjligt att du önskar en återbetalning.
Företaget kan vid en återbetalning ha rätt till ersättning för eventuell kostnad de drabbats på grund av din felaktiga betalning.
Betalningsföreläggande
Får du ingen återbetalning kan du ha möjlighet att vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande.
Ta kontakt med Kronofogden för mer information.
Om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Ett annat tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
De påstår att de har laglig rätt att ta ut en avgift på 100kr
Majlus
Svar från Konsumentverket
Hej Majlus,
Tack för att du kontaktat oss!
Som min kollega skriver kan företaget ha rätt till ersättning för eventuell kostnad de drabbats på grund av din felaktiga betalning.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Jag är i samma sits, att jag betalat en faktura två gånger, och nu har jag fått tillbaka pangarna genom en bankgio avi på den fulla summan. Jag kan använda bankgiro avin som betalningsmedlel i livsmedelsbutik, eller omvandla till kontakter på pressbyrån, men de ställena tar alla ut en handläggningsavgift på 75 kr. Jag tycker att jag som konsument borde få tillbaka den totala summan, max att jag som ovan ska betala företaget en adminstreringsavgift för betalningen, men tycker att det är galet att jag ska betala 75 kr till en tredje part för att få tillbaka mina pengar.
Carly
Svar från Konsumentverket
Hej Carly,
Jag kan inte se att du har rätt att kräva att få tillbaka din betalning på annat sätt en genom en bankgiroavi om det är det sätt företaget väljer.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Eventuellt kan vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå ge dig mer information. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har upptäckt att jag råkat betala samma faktura två gånger. Betalningarna är exakt likadana, det vill säga samma OCR-nummer och summa. Har jag rätt att få tillbaka den felaktiga betalningen?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning