Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag var inne på en webbplats som jag såg på instagram och beställde ett par byxor. Nu har jag fått en helt annan vara som jag vill skicka tillbaka. Hemsidan är borta och jag hittar inga kontaktuppgifter till företaget. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till vägledningen
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om det är ett svenskt företag kan du vända dig till Bolagsverket. De ska ha kontaktuppgifter till alla svenska registrerade företag.
Om det bara finns telefonnummer och postadress kan du skicka ett rekommenderat brev till postadressen och reklamera varan. Det är viktigt att kunna bevisa att och när du klagat på felet. Fråga hur och vart du ska skicka tillbaka varan.
Om företaget inte är svenskt kan det bli svårt att få tag på kontaktuppgifter. Om du redan betalat Om du inte kommer i kontakt med företaget och/eller inte får en återbetalning kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank eller kreditgivare, beroende på hur du betalat.
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du inte betalat ännu Om du inte betalat kan du hålla inne fakturan. Du ska inte behöva betala för en vara som inte är som du blivit lovad. Du kan hålla inne fakturan tills du får den rätta varan. Om du inte kommer i kontakt med företaget alls kan du bestrida fakturan, vilket innebär att du protesterar mot den och inte betalar den.
Kommunal konsumentvägledning Behöver du mer vägledning kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Vissa kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Om du redan betalat och inte kan få hjälp av banken kan du eventuellt göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Att de är ett svenskt företag eller vänder sig till svenska konsumenter samt att tvisten överstiger 500 kr.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Jag var inne på en webbplats som jag såg på instagram och beställde ett par byxor. Nu har jag fått en helt annan vara som jag vill skicka tillbaka. Hemsidan är borta och jag hittar inga kontaktuppgifter till företaget. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till vägledningen