Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag har köpt en ny bil för några månader sedan. Det är en plugin hybrid.
Nu har jag fått information från tillverkaren att jag inte får ladda bilen då det finns ett fabriksfel i batteriet. De uppmanar mig att i stället köra på bensin under tiden som de försöker hitta en lösning. Det var just för att kunna spara in på bensin som jag köpte bilen.
Vad har jag för rättigheter?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du har rätt att klaga på (reklamera) felet.
Vänd dig till bilfirman som sålt dig bilen. Även om det är tillverkaren som meddelat att det finns fel på bilen, att den ska återkallas, kan du enligt konsumentköplagen reklamera till företaget du köpt bilen av.
Dina rättigheter vid fel på bil Konsumentköplagen gäller i tre år från det att du mottog bilen och ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel. Det vill säga fel som fanns på bilen när du köpte den och som du inte ska behöva räkna med, som till exempel ett tillverkningsfel.
Du kan kräva att bilfirman rättar till felet så snart som möjligt och utan kostnad för dig. Enligt konsumentköplagen ska felet rättas till inom skälig tid. Vad skälig tid är behöver avgöras från fall till fall.
Går inte felet att rätta till eller det ses som stort och allvarligt kan du ha rätt att häva köpet. Häva innebär att du lämnar tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.
Ersättning för extra kostnader Du kan även kräva ersättning för kostnader du drabbas av på grund av felet. Tänk på att du ska kunna visa vilka kostnader det rör sig om samt att de har en koppling till felet.
Reklamera till företaget Reklamera till företaget du köpte bilen av. Meddela dem vilka krav du har. Kontakta dem gärna skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens.
Fråga
Jag har köpt en ny bil för några månader sedan. Det är en plugin hybrid.
Nu har jag fått information från tillverkaren att jag inte får ladda bilen då det finns ett fabriksfel i batteriet. De uppmanar mig att i stället köra på bensin under tiden som de försöker hitta en lösning. Det var just för att kunna spara in på bensin som jag köpte bilen.
Vad har jag för rättigheter?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning