Övriga områden

Ingen leverans och Zoofabriken svarar inte

Fråga

Hej,
Jag har beställt varor från Zoofabriken. Jag betalade för varorna i samband med beställningen. Trots att det gått flera veckor sedan de skulle ha levererat har jag inte fått några varor. Jag har försökt kontakta företaget via mejl men får inga svar. Vad ska jag göra? Får jag inte mina varor vill jag ha en återbetalning.

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När du inte fått din vara kan du i första hand kräva att de skickar det som du har beställt. Om det inte finns någon avtalad leveranstid ses din beställning som försenad efter 30 dagar.

När du inte får något svar från företaget och de inte levererar inom en rimlig tid kan du häva köpet och kräva en återbetalning. Även om företaget inte betalar tillbaka dina pengar kan du ändå ha en möjlighet att få återbetalning beroende på hur du har betalat.

Tänk på att sköta kontakten med Zoofabriken skriftligen så att du har bevis för att du har försökt kontakta företaget på den kontaktväg de själva anger på sin webbplats. Mejl fungerar bra.

Läs mer om sen leverans

Om du har betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamation

Om du har betalat med kredit/faktura
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om invändningsrätten hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och Finansbyrå

Betalningsföreläggande
Har du ett krav på återbetalning från företaget och du tycker att det dröjer för länge innan du får din återbetalning? Då kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för mer information.

Till Kronofogdens webbplats


Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag betalade med swish direkt då den möjligheten fanns vid köp hos Zoofabriken, hur kan man begära återbetalning då? Jag har också mailat flertalet ggr utan svar från dem

P

Svar från Konsumentverket

Hej P,

Vid direktöverföringar kan man inte ta hjälp av banken. Är din Swish inte kopplat till ett kreditkonto blir det tyvärr svårt att gå den vägen.

Ett betalningsföreläggande kan vara ett sätt för att kräva återbetalning av företaget. Läs mer om betalningsföreläggande i vårt tidigare svar.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har också gått på den minan att beställa hundmat från detta blufföretag, Zoofabriken. Betalat med kreditkort. Det var utlovat 2-3 dagars lev. tid. MEN icke, mailsvar uteblev och telefonnummer fanns ingenstans att hitta. Detta är ett blufföretag, jag vill så klart ha pengarna tillbaka. Det borde rimligen gå att?! (Hoppas så klart innerligt att ni listar dem på en "no go" lista)

M

Svar från Konsumentverket

Hej M,

Tack för att du kontaktat oss.

Precis som vi svarat tidigare får du i första hand kräva att företaget levererar din beställda hundmat. Kan företaget inte levererar hundmaten inom en rimlig tilläggstid får du istället kräva att få häva avtalet.

Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.

Mer om invändningsrätten

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Man får inte hjälp av banken om man har betalat med swish.
Jag har polisanmäld; men de vill inte hjälpa.
Zoofabriken svarar inte. Jag har skickat flertal mail med krav på återbetalning, men utan svar. Varorna har inte kommit. Det har gått mer än en månad. Hur är det möjligt att INGEN myndighet kollar upp detta företaget även efter så många anmälningar?

Eleonora

Svar från Konsumentverket

Hej Eleonora,

Tack för ditt inlägg!

Jag vill hänvisa till första inlägget där vi svarar hur du kan ansöka om betalningsföreläggande.

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.
Jag har också beställt av Zoofabriken.
De levererade ganska omgående men produkten passade inte min miljö varpå jag returnerade den.

De vägrar svara på mejl och returpaketet till dem, vägrar de att hämta ut vilket jag nu fått i retur med en ytterligare påförd kostnad i returfrakt från postnord.

Vill verkligen avråda från att handla från dem.

peter

Följdfråga

Hej
Nu har jag skickat mail till zoofabriken om katt maten. Och sätt ett datum på leverans eller återbetalning. De har inte svarat ens.
Jag får mail om att det är ett tag sen jag beställde varor , vart har du tagit vägen.

Annelie

Svar från Konsumentverket

Hej Peter och Annelie,

Tack för era inlägg!

Jag vill hänvisa till första inlägget där vi svarar på hur ni kan göra för att få en återbetalning om företaget inte levererar eller betalar tillbaka.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om det inte är möjligt att ta hjälp av banken kan man göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om man inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej era krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Den som gör anmälan betalar avgiften men kan ställa krav på att företaget ersätter för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Gjorde en polisanmälan mot zoofabriken om bedrägeri på rådande av min bank men antar man inte ser dom pengarna nå mer.

Michael

Följdfråga

Har också beställt men inte fått någon leverans, betalade direkt då inget annat alternativ fanns. Mailat men inte fått svar och nu ligger sidan nere.

Sara

Följdfråga

Hej, jag beställde hundforder för drygt 3 veckor sedan från Zoo fabriken för första gången och dumt nog kollade jag inte upp dem innan och dumt nog betalade med swish! Då det inte kom något leveransemail som utlovat emailade jag dem igen och sökte på företaget som visar sig vara ett mycket oseriöst företag där det garanterat inte kommer någon leverans. Förutom att jag har emailat dem flera gånger har jag varit i kontakt med betaltjänstuförande Svea som gav ett svalt och avståndstagande intryck. De säger att Swish betalningar går direkt till företaget och inte till dem så någon återbetalning kan de inte göra utan att företaget annulerar orden. Hon skulle kontakta Zoofabriken och fråga efter leveransen ( det kommer såklart inte att hända) Fick henne att konfirmera med email att jag varit i kontakt med dem. jag är i kontakt med konsumentverket nu med hopp om att få hjälp här och skall även göra en polisanmälan som jag förstår att flera andra har gjort. Jag blir så jäklars förbaskad att företag som Zoofabriken får hålla på och lura pengar av kunder!!

lena

Svar från Konsumentverket

Hej Lena!

Jag förstår din frustration över den uteblivna leveransen. Vi hänvisar till vårt första svar i denna tråd gällande att få en återbetalning eller ansöka om betalningsföreläggande.

Konsumentverkets uppdrag
Vi på Konsumentverket arbetar för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn. Vi har ingen möjlighet att tvinga ett företag att sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.

Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns det mer information på vår webbplats.

Konsumentverkets verksamhet


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag beställde hundmatskålar från Zoofabriken i Januari,. Vid första mejlfrågan om utebliven leverans fick jag svar att man bytt Wms system så de låg lite efter.
Andra mejlet undrade jag återigen när mina varor skulle komma, inget svar den gången. Häromdagen mejlade jag igen, den här gången med mindre trevlig ton med krav att de skulle annullera min order och betala tillbaka mina pengar, inget svar ännu.
Hur är det ens möjligt att såna oseriösa företag få bedriva försäljning kopplat till betalnings alternativ Swish???
De borde bara få sälja mot faktura så kunder faktiskt får sina varor innan de betalar!
Wade görs egentligen för kontroller för Swish betalning? Kan vem som helst starta en e-handel med Swish betalning och använda Swish-loggar hur som helst? Den är väl som alla andra loggorna varumärkesskyddad eller måt så den inte får användas hur som helst?

Jessica

Svar från Konsumentverket

Hej Jessica,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga. Beklagar att du inte fått din leverans.

På vår webbplats kan du läsa mer om olika betalningsalternativ:

Betalningsalternativ – välja sätt att betala ett köp  | Konsumentverket

När det gäller frågan om vilka företag som får använda sig av Swish för företag hänvisar jag till Swish villkor.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Även jag har blivit lurad av zoofabriken på 593 kronor för 14 kg hundfoder som aldrig levererades. Varför gör inte ni eller polisen något åt detta? Vi är ju så många som blivit lurade och de bara fortsätter för att ingen sätter stopp för det😡

Lisa

Svar från Konsumentverket

Hej Lisa,

Jag förstår din frustration över situationen. 

Vårt uppdrag på Konsumentverket är att arbeta för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn.

Vi har däremot ingen möjlighet att tvinga ett företag att sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.

Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns det mer information på vår webbplats.

Konsumentverkets verksamhet

Om du har frågor kring Polisens arbete och vad de kan göra får du ta kontakt med dem för mer information.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har också blivit lurad utav zoofabriken.se
Beställde ridhjälm och ett par ridstövlar den 8/4-2025 och har fortfarande inte fått mina varor har haft kontakt med Svea flertal ggr och dem har skjutit upp fakturan och nämnde väl till zoofsbrinen då flertal kunder anmält dem. Dem svara inte på mejl, jag har velat häva köpet skriftligen flertal gånger men får inget svar …

Caroline

Svar från Konsumentverket

Hej Caroline,

Tack för att du kontaktat oss.

Jag förstår din frustration över den uteblivna leveransen och att företaget inte svarar på dina mejl.

Vi på Konsumentverket arbetar för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn. Vi har ingen möjlighet att tvinga ett företag att sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.

Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns det mer information på vår webbplats.

Konsumentverkets verksamhet

I vårt första svar i denna tråd kan du läsa mer om vad du kan göra när företaget inte levererar din beställning. Eftersom du valt att betala mot faktura har du möjlighet att kontakta kreditgivaren och invända mot betalningen.

Mer om invändningsrätten vid kreditköp


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare