Reklamation och garanti

Kan vi avsluta avtal med Svenska Trygghetslösningar?

Fråga

Hej!

Vi har ingått ett avtal med Svenska Trygghetslösningar (STL) genom hemförsäljning. STL sa att dom skulle avsluta vårt avtal som vi redan hade med ett annat företag angående hemlarm, stå för kostnaden under uppsägningstiden, installera den nya utrustningen samt ta bort den gamla.

Det enda dom gjort hittills är att komma och installera den nya utrustningen provisoriskt parallellt med den gamla och börjat fakturera. Vi skulle få ett datum för slutinstallation men det har vi inte fått, och vi får inte heller tag på dem.

Vi betalar nu dubbla fakturor för larmtjänst och STL påstår att vi inte kan häva köpet och att ångerrätten har passerat.

Vi har nu ett lån på 36 000 kr för larmet och vet inte vad vi ska göra. Vad har vi för möjligheter?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Om Svenska Trygghetslösningar (STL) inte har fullgjort sin del av avtalet kan ni i första hand ställa krav på att dem ska göra det. Kolla vad som framgår av ert skriftliga avtal och hänvisa till detta när ni ställer era krav. Om STL sedan har lovat er andra tjänster men enbart muntligt ska det vara gällande, men ni behöver då kunna bevisa det.

Ni har även rätt att kräva ersättning för alla faktiska merkostnader som ni har fått. Det är viktigt att ni ställer kraven skriftligt för att ha underlag på hur och när ni gjorde det, till exempel via mejl.

Om Svenska Trygghetslösningar ändå inte följer sin del av avtalet - trots att ni har ställt krav på detta - kan ni argumentera för att avtalet ska hävas. Då behöver ni kunna argumentera för varför ni anser att ni har rätt till en hävning. Om ni inte kommer överens med företaget kan ni göra en anmälan för att pröva tvisten.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Kredit och betalning
Vad jag kan förstå av ditt meddelande har köpet finansierats med någon form av delbetalning/lån. Du kan läsa mer om delbetalning hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och Finansbyrå:

Avbetalning och butikskrediter kostar pengar | Konsumenternas

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare