Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Kan vi avsluta avtal med Svenska Trygghetslösningar?
Fråga
Hej!
Vi har ingått ett avtal med Svenska Trygghetslösningar (STL) genom hemförsäljning. STL sa att dom skulle avsluta vårt avtal som vi redan hade med ett annat företag angående hemlarm, stå för kostnaden under uppsägningstiden, installera den nya utrustningen samt ta bort den gamla.
Det enda dom gjort hittills är att komma och installera den nya utrustningen provisoriskt parallellt med den gamla och börjat fakturera. Vi skulle få ett datum för slutinstallation men det har vi inte fått, och vi får inte heller tag på dem.
Vi betalar nu dubbla fakturor för larmtjänst och STL påstår att vi inte kan häva köpet och att ångerrätten har passerat.
Vi har nu ett lån på 36 000 kr för larmet och vet inte vad vi ska göra. Vad har vi för möjligheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om Svenska Trygghetslösningar (STL) inte har fullgjort sin del av avtalet kan ni i första hand ställa krav på att dem ska göra det. Kolla vad som framgår av ert skriftliga avtal och hänvisa till detta när ni ställer era krav. Om STL sedan har lovat er andra tjänster men enbart muntligt ska det vara gällande, men ni behöver då kunna bevisa det.
Ni har även rätt att kräva ersättning för alla faktiska merkostnader som ni har fått. Det är viktigt att ni ställer kraven skriftligt för att ha underlag på hur och när ni gjorde det, till exempel via mejl.
Om Svenska Trygghetslösningar ändå inte följer sin del av avtalet - trots att ni har ställt krav på detta - kan ni argumentera för att avtalet ska hävas. Då behöver ni kunna argumentera för varför ni anser att ni har rätt till en hävning. Om ni inte kommer överens med företaget kan ni göra en anmälan för att pröva tvisten.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Kredit och betalning Vad jag kan förstå av ditt meddelande har köpet finansierats med någon form av delbetalning/lån. Du kan läsa mer om delbetalning hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och Finansbyrå:
Fråga
Hej!
Vi har ingått ett avtal med Svenska Trygghetslösningar (STL) genom hemförsäljning. STL sa att dom skulle avsluta vårt avtal som vi redan hade med ett annat företag angående hemlarm, stå för kostnaden under uppsägningstiden, installera den nya utrustningen samt ta bort den gamla.
Det enda dom gjort hittills är att komma och installera den nya utrustningen provisoriskt parallellt med den gamla och börjat fakturera. Vi skulle få ett datum för slutinstallation men det har vi inte fått, och vi får inte heller tag på dem.
Vi betalar nu dubbla fakturor för larmtjänst och STL påstår att vi inte kan häva köpet och att ångerrätten har passerat.
Vi har nu ett lån på 36 000 kr för larmet och vet inte vad vi ska göra. Vad har vi för möjligheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning