Biljetter och evenemang
Köpt upplevelse på luftballongstur som inte längre finns. Vad kan jag göra?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Huvudregeln är att avtal ska hållas. Kan du visa på att du köpt en specifik upplevelse får du argumentera för att ditt avtal inte uppfylls om du inte får möjlighet att ta del av just den upplevelsen.
Om företaget inte längre kan erbjuda dig en luftballongstur kan du argumentera för att köpet ska hävas och att du ska få pengarna tillbaka.
Tänk på att ställa dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
Om du betalar via kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vad gäller om man köpt ett presentkort med utgångsdatum som passerat utan att man använt sig av det? Har man rätt att få pengarna tillbaka om företaget inte kan tänka sig att ta emot presentkortet som betalning för att leverera en tjänst efter detta datum?
Per
Svar från Konsumentverket
Hej Per,
Tack för din fråga.
Om du inte använt presentkortet inom giltighetstiden kan du inte lägre använda det. Du har inte heller rätt att få tillbaka pengarna.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej. Vi har råkat ut för samma sak. Bokat upplevelse luftballong som nu inte finns kvar. Min fråga är om man är skyddad av konsumentkredilagen om man betalade med Swish?
Martina
Svar från Konsumentverket
Hej Martina,
Nej, konsumentkreditlagen gäller inte när du betalar med Swish.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Försäljaren vägrar betala tillbaka. Jag betalade via Klarna för den här upplevelsen och har därför begärt stöd från dem. Hur lång tid kan Klarna ta på sig för att hantera ärendet?
Blåst på luftballongstur
Svar från Konsumentverket
Hej!
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Samma problem här. Bokat en luftballongstur med 50% rabatt, och när vi skulle lösa in den finns ej aktiviteten kvar. Många som de "lurat" på detta sätt, och vägrar betala tillbaka utan erbjuder värdebevis, men inget annat som finns på hemsidan motsvarar den aktiviteten för samma summa.
Med tanke på antalet personer i samma sits (kika trustpilot), så känns det verkligen som att de kört 50% med flit och sedan aldrig tänkt uppehålla avtalet.
Jesper
Följdfråga
Ja jösses, vilket fuffens företag. Jag har kämpat i sex veckor med att få tillbaka mina pengar, världens mejlmaraton. Efter ett par rejält upprörda samtal till kundtjänsten (där jag till slut hotade med att fortsätta ringa tills jag fått tillbaka mina pengar) fick jag äntligen besked om att pengarna ska återbetalas. Ge inte upp.
Jonas
Följdfråga
När har ni bokat? För redan i mars 2025, när jag gick in på mitt värdebevis så fanns inte aktiviteten luftballongflygning som alternativ.
Jag fick det i 60 års present i januari och det är köpt i oktober 2024.
Jättekonstigt och fult om de fortfarande säljer just den aktiviteten som uppenbarligen inte finns.
Kanske ska köra något tillsammans för att sötta press.
Jag vill ha det jag fått och jag vill inte vänta 3 år.
Ulrika
Svar från Konsumentverket
Hej,
Kommer man som privatperson inte överens med ett företag kan man göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning av tvisten.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker man ett företaget gör fel kan man tipsa oss på Konsumentverket genom att göra en officiell anmälan.
Anmälningar kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Man får inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till en sådan anmälan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt ett värdebevis på en luftballongstur. När jag skulle gå in och boka tid stod det att upplevelsen utgått ur sortimentet. Jag kontaktade företaget och de sa att jag kunde välja en annan upplevelse. Jag har försökt hävda att jag har köpt en specifik upplevelse och att jag inte är intresserad av något annat. Företaget säger att de inte kan återbetala mig.
Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning