Ångerrätt och öppet köp
Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan till Lindberg Modehus?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om du ska stå för returen eller ej beror på om du vill ångra köpet eller om det är något fel på jackan.
Ångerrätt
Vill du ångra köpet kan du behöva stå för returfrakten, om det framgår i villkoren du godkänt vid köp.
För att företaget ska kunna kräva att du returnerar varan till Kina måste även det stå i villkoren. Framgår inte det kan du begära att få skicka varan till Nederländerna, där företaget är registrerat.
Reklamera
Är det något fel på jackan har du rätt att klaga, reklamera. Då ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Ska jackan skickas tillbaka på grund av att den är felaktig kan du alltså argumentera för att företaget ska ordna med frakten.
Jackan behöver inte vara trasig för att ses som felaktig. Den kan även ses som felaktig om den till exempel inte är gjort av det material som stod i beskrivningen eller stämmer överens med bilder på webbplatsen.
När kläder och skor inte är som i beskrivningen
Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett företag registrerat i Nederländerna kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa om det inte löser sig. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden.
Hur du kontaktar Konsument Europa
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
jag har också problem med retur till Lindberg modehus. Har man rätt att reklamera varorna (2st tröjor) som bristfälliga då de saknar både material-info och tvättråd, och kräva full återbetalning för varorna och att företaget står för de 600 kr som returfrakten kostar?
Tack på förhand /Martin
Martin
Svar från Konsumentverket
Hej Martin,
Tack för din fråga.
Ja du har rätt att få de instruktioner du behöver för att sköta kläderna du köpt. Det står i konsumentköplagen.
Finns det inga tvättråd kan alltså plaggen som som felaktiga och du har rätt att reklamera.
Är kläderna felaktiga ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Du kan framföra att du vill häva köpet på grund av detta. Kan företaget visa att felet ska ses som ringa är det lagning, utbyte eller prisavdrag som bli aktuellt.
Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har även problem. Hur kan man låta ett företag som detta få bette sig som de gör. Trodde svensk konsument lagstiftning fungerade bättre.
De har tagit betalt och skickat en jacka som är fel storlek än vad jag beställde. Samt saknar etiketter så som storlek, märke, tvättråd. Helt blank. De begär att jag antingen betalar för frakt och tull till fabriken i Kina eller får 20% av jackans värde och behåller skräpet.
Jesper
Svar från Konsumentverket
Hej Jesper,
Tack för att du kontaktat oss.
Jag förstår din frustration över situationen.
Vårt uppdrag på Konsumentverket är att arbeta för att trygga den svenska konsumentmarknaden på olika sätt, bland annat genom tillsyn.
Vi har däremot ingen möjlighet att tvinga ett företag att sluta med sin verksamhet, men vårt tillsynsarbete kan leda till att företag exempelvis får betala vite om de bryter mot de lagar och regler som finns.
Om du vill läsa mer om Konsumentverkets verksamhet och vad vi kan göra finns det mer information på vår webbplats.
Om du inte lyckas komma till en lösning med företaget kan du följa tipset min kollega Cecilia lämnat i sitt svar och skicka in ett ärende till Konsument Europa.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Har problem även jag, har köpt 2 klänningar som inte överensstämmer med storleken som jag använder normalt. När jag mailar till dem så får man samma svar trots att man redan fått det svaret. Verkar som automatiska svarsmail.
Har frågat i mail efter en korrekt adress till Kina då det innehåller å och annat som inte Dhl godkänner. Även skickat skärmdump på formuläret från dhl till Lindberg. Då börjar proceduren om med att de vill ha kort på klänningarna och svårigheter med att returnera. Blir även erbjuden 20% ersättning för varorna.
Innan jag skickade efter klänningarna googlade jag på företaget och det såg då ut som det ligger i Malmö. Även på adressetiketten var det en Malmöadress som avsändare. Har tyvärr inte kvar den påsen.
Tina
Svar från Konsumentverket
Hej Tina,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Att webbplatsen är på svenska behöver inte betyda att företaget är svenskt. Det är tyvärr ganska vanligt att konsumenter tror sig handla från ett svenskt företag när det i själva verket handlar om ett företag utanför Sverige.
Dropshipping
Din fråga verkar handla om dropshipping. Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Företaget saknar ett eget lager med varor. Din beställning skickas ofta direkt från tillverkaren i Asien.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Beställde en ljusgrå blazer stl L i typ ull för 469 kr och fick en ljus lila dam halv kappa i fleece material i stl M
Kontaktade då Lindbergs modehus direkt och fick snabbt svar(autosvar) på att jag kunde få då få hela 10 % i återbetalning!!
så slapp det att skicka den tillbaka ...?
Blir vansinnigt arg på deras attityd och svar på mail från dom
Blir soptunna snart!
Svartlista dessa dåliga "så kallade " företag
Håkan
Svar från Konsumentverket
Hej Håkan,
Tack för att du kontaktat oss.
Om du betalat med kort
Du skriver inte hur du har betalat för din beställning. Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vi kan inte uttala oss om enskilda företag eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning, men läs gärna vår artikel med tips kring hur du kan undersöka ett företag.
Du kan även själv söka på företagsnamn i vårt statistikverktyg för att se om det har kommit in anmälningar eller kontakter kring företaget.
Slutligen vill jag skicka med några tips för att undvika att bli lurad
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har också problem med Lindberg. De skjortor jag erhöll var fel på alla sätt och jag bad att få returnera dem. De bad mig först skicka bilder på skjortorna och erbjöd sedan en mindre summa mot att jag behöll skjortorna. Då jag avböjde meddelade de att de skulle kontakta sin logistikavdelning som skulle informera mig om hur och vart jag skulle skicka returen. Det var den 18/6. Jag har inte fått någon information och inget svar trots flera påminnelser om att jag behöver informationen.
Hur länge kan jag vänta innnan de påstår att tiden har gått ut? Är detta ett skumraskföretag som lurar personer att tro att de handlar hos Lindeberg som är ett riktigt modehus?
Tomas
Tomas
Svar från Konsumentverket
Hej Tomas,
Tack för din fråga!
Om det finns ett fel på de skjortor du köpt har du 3 års reklamationsrätt enligt lag. Du behöver klaga inom 2 månader från det att du upptäcker felet.
Om det finns ett fel som företaget är ansvariga för ska de inom en skälig tid avhjälpa detta. Vad som ses som en skälig tid är individuellt i varje enskilt ärende och du kan själv argumentera för om du tycker att det gått mer än en skälig tid.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning i de fall som företaget inte hjälper dig med reklamationen inom en skälig tid. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Är företaget seriöst?
Vi kan inte uttala oss om enskilda företag eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning, men läs gärna vår artikel med tips kring hur du kan undersöka ett företag.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt en jacka från Lindberg Modehus. När jag meddelade företaget att jag ville skicka tillbaka den meddelade de att det finns risker med returen. Dessutom skulle bli dyrt för mig eftersom jag måste skicka returen till Kina. De tyckte att jag ska behålla jackan och erbjuder i stället en rabatt. Gör de rätt? Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning