Resor

Brand på Heathrow. Får jag tillbaka pengar för mitt evenemang jag missar?

Fråga

Hej!

Vi skulle resa från Arlanda till London förra veckan, men flyget blev inställt på grund av branden på Heathrow flygplats.

Alla alternativa flyg blev fullbokade direkt så de kunde inte boka om oss. Vi fick information från flygbolaget att vi istället skulle få pengarna tillbaka för det inställda flyget. Vi accepterade återbetalningen.

Jag undrar nu vad som gäller för resten av vår inplanerade resa. Kan vi kräva ersättning från flygbolaget för vårt boende, hemresan med annat flygbolag och biljetter till den fotbollsmatch vi skulle gå på?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När ditt flyg blir inställt, och det omfattas av EU-reglerna, har du alltid rätt att välja något av följande:

  • Ombokning till ett flyg så snart som möjligt
  • Ombokning till ett senare datum
  • Återbetalning för den del av biljetten du inte kunnat utnyttja

Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det spelar ingen roll varför flyget ställs in eller när du fick informationen om att flyget var inställt.

Ersättning vid inställt flyg
Det finns två olika typer av ersättning som man kan ha rätt till när flyget ställs in: kompensation och skadestånd. Det beror på omständigheterna till det inställda flyget om du har rätt till ersättning eller inte.

1. Kompensation
När flygningen omfattas av EU-reglerna kan du ha rätt till ett schablonbelopp i kompensation vid ett inställt flyg. Hur stort beloppet är beror på hur lång flygningen är.

Flygbolaget behöver dock inte betala ut kompensation om de kan visa att det inställda flyget beror på extraordinära omständigheter. Det är omständigheter flygbolaget inte kunnat undvika även om de vidtagit alla rimliga åtgärder. En brand på flygplatsen kan ses som en sådan extraordinär omständighet.

2. Skadestånd
Oavsett om flygningen omfattas av EU-reglerna eller inte kan du ha rätt till skadestånd om ditt flyg ställs in. Du kan till exempel få ersättning för mat och dryck, missade hotellnätter och missat evenemang.

Samma sak gäller vid skadestånd som vid kompensation. Flygbolaget behöver inte ersätta dig för dina utlägg om de kan visa att de gjort allt som rimligen kan krävas för att undvika problemet med flygningen. Då flygbolaget inte ansvarar för branden på Heathrow kan det alltså vara så att de inte är skyldiga att ersätta dig för boende, flygresan hem och biljetter till fotbollsmatchen.

Skicka in dina krav till flygbolaget
Om du anser att du har rätt till kompensation och/eller skadestånd får du skicka ett krav till flygbolaget. Skicka samtidigt med underlag på de kostnader du haft, exempelvis kvitto.

Om flygbolaget nekar dig ersättningen kan du gå vidare för att pröva ärendet.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med flygbolaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att flygbolaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare