Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarBrand på Heathrow. Får jag tillbaka pengar för mitt evenemang jag missar? - Frågor och svar
Resor
Brand på Heathrow. Får jag tillbaka pengar för mitt evenemang jag missar?
Fråga
Hej!
Vi skulle resa från Arlanda till London förra veckan, men flyget blev inställt på grund av branden på Heathrow flygplats.
Alla alternativa flyg blev fullbokade direkt så de kunde inte boka om oss. Vi fick information från flygbolaget att vi istället skulle få pengarna tillbaka för det inställda flyget. Vi accepterade återbetalningen.
Jag undrar nu vad som gäller för resten av vår inplanerade resa. Kan vi kräva ersättning från flygbolaget för vårt boende, hemresan med annat flygbolag och biljetter till den fotbollsmatch vi skulle gå på?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
När ditt flyg blir inställt, och det omfattas av EU-reglerna, har du alltid rätt att välja något av följande:
Ombokning till ett flyg så snart som möjligt
Ombokning till ett senare datum
Återbetalning för den del av biljetten du inte kunnat utnyttja
Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det spelar ingen roll varför flyget ställs in eller när du fick informationen om att flyget var inställt.
Ersättning vid inställt flyg Det finns två olika typer av ersättning som man kan ha rätt till när flyget ställs in: kompensation och skadestånd. Det beror på omständigheterna till det inställda flyget om du har rätt till ersättning eller inte.
1. Kompensation När flygningen omfattas av EU-reglerna kan du ha rätt till ett schablonbelopp i kompensation vid ett inställt flyg. Hur stort beloppet är beror på hur lång flygningen är.
Flygbolaget behöver dock inte betala ut kompensation om de kan visa att det inställda flyget beror på extraordinära omständigheter. Det är omständigheter flygbolaget inte kunnat undvika även om de vidtagit alla rimliga åtgärder. En brand på flygplatsen kan ses som en sådan extraordinär omständighet.
2. Skadestånd Oavsett om flygningen omfattas av EU-reglerna eller inte kan du ha rätt till skadestånd om ditt flyg ställs in. Du kan till exempel få ersättning för mat och dryck, missade hotellnätter och missat evenemang.
Samma sak gäller vid skadestånd som vid kompensation. Flygbolaget behöver inte ersätta dig för dina utlägg om de kan visa att de gjort allt som rimligen kan krävas för att undvika problemet med flygningen. Då flygbolaget inte ansvarar för branden på Heathrow kan det alltså vara så att de inte är skyldiga att ersätta dig för boende, flygresan hem och biljetter till fotbollsmatchen.
Skicka in dina krav till flygbolaget Om du anser att du har rätt till kompensation och/eller skadestånd får du skicka ett krav till flygbolaget. Skicka samtidigt med underlag på de kostnader du haft, exempelvis kvitto.
Om flygbolaget nekar dig ersättningen kan du gå vidare för att pröva ärendet.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med flygbolaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att flygbolaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Hej!
Vi skulle resa från Arlanda till London förra veckan, men flyget blev inställt på grund av branden på Heathrow flygplats.
Alla alternativa flyg blev fullbokade direkt så de kunde inte boka om oss. Vi fick information från flygbolaget att vi istället skulle få pengarna tillbaka för det inställda flyget. Vi accepterade återbetalningen.
Jag undrar nu vad som gäller för resten av vår inplanerade resa. Kan vi kräva ersättning från flygbolaget för vårt boende, hemresan med annat flygbolag och biljetter till den fotbollsmatch vi skulle gå på?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning